International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

Claims Conference

Swedish translation: judiska Claims Conference

16:08 Apr 5, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Law (general)
English term or phrase: Claims Conference
The Conference on Jewish Material Claims Against Germany

Finns det något officiellt namn på svenska?
EKM
Sweden
Swedish translation:judiska Claims Conference
Explanation:
Jag skulle inte översätta det. Det har blivit ett så vedertaget begrepp sedan överlevande efter förintelsen har möjlighet att kräva skadeersättning att man säger helt enkel "Claims Conference". Se Google också

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 42 mins (2005-04-05 20:50:30 GMT)
--------------------------------------------------

Claims Conference (som företrädare för judarna i diasporan) skulle du kunna lägga till. Detta organ verkar ju utifrån Isreal och USA och det finns nog ingen anledning från svensk sida att översätta detta namn.

http://www.fcweb.skma.se/nyhetsbrev/#28263399 och h

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 4 mins (2005-04-05 21:12:19 GMT)
--------------------------------------------------

Är du tveksam kan du ju alltid kontakta utrikesdepartementet. Dom borde ju veta.
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack! :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2judiska Claims Conference
Lena Samuelsson
4fordringsägarkonferens
Mats Wiman


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
claims conference
fordringsägarkonferens


Explanation:
eg. 'kravkonferens'

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lena Samuelsson: Var har du fått uppgifterna om att "fodringsägarkonferens" skulle vara det svenska officiella namnet för "Claims Conference". Det vore intressant att få veta.
4 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
claims conference
judiska Claims Conference


Explanation:
Jag skulle inte översätta det. Det har blivit ett så vedertaget begrepp sedan överlevande efter förintelsen har möjlighet att kräva skadeersättning att man säger helt enkel "Claims Conference". Se Google också

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 42 mins (2005-04-05 20:50:30 GMT)
--------------------------------------------------

Claims Conference (som företrädare för judarna i diasporan) skulle du kunna lägga till. Detta organ verkar ju utifrån Isreal och USA och det finns nog ingen anledning från svensk sida att översätta detta namn.

http://www.fcweb.skma.se/nyhetsbrev/#28263399 och h

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs 4 mins (2005-04-05 21:12:19 GMT)
--------------------------------------------------

Är du tveksam kan du ju alltid kontakta utrikesdepartementet. Dom borde ju veta.

Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 34
Grading comment
Tack! :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  100379 (X)
1 hr
  -> Tusen tack Melania!

agree  Madelen Neikter
1 day 53 mins
  -> Tack Madelen




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search