certificate of conformance

Swedish translation: överensstämmelseintyg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:certificate of conformance
Swedish translation:överensstämmelseintyg
Entered by: Reino Havbrandt (X)

13:06 Mar 6, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright / EU
English term or phrase: certificate of conformance
All electrical equipment provided has a certificate of conformance as per LV directive 2004/108/EC.
All elutrustning som levereras har ett certifikat om överensstämmelse enligt lågspänningsdirektivet 2004/108/EC.
Reino Havbrandt (X)
Sweden
överensstämmelseintyg
Explanation:
Det här hittade jag i EUR-Lex så det borde vara det uttryck du är ute efter.

(1) Report of Manufacture & Certificate of Conformance — Required to be clear, legible and in the format of Form 1:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...
1) Tillverkningsrapport och överensstämmelseintyg – Skall vara klara, läsliga och ha samma utseende och format som mall 1.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...
Selected response from:

Anna Herbst
Australia
Grading comment
Tack!
... att ett godkänt certifieringsorgan utfärdar ett överensstämmelseintyg ...
Tillverkarens försäkran om överensstämmelse berättigar tillverkaren att fästa EG-märket på själva produkten...

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2intyg om överensstämmelse
Kristina Thorne
4överensstämmelseintyg
Anna Herbst
4Certifikat om överensstämmelse
Stoyan Stoyanov


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Certifikat om överensstämmelse


Explanation:
Certifikat om överensstämmelse

--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2009-03-06 13:25:29 GMT)
--------------------------------------------------

You can check here: http://www.proz.com/kudoz/english_to_swedish/medical:_instru...

Stoyan Stoyanov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
intyg om överensstämmelse


Explanation:
EG-intyg om överensstämmelse. Jag tror det är vanligare än certifikat.

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2009-03-06 13:41:38 GMT)
--------------------------------------------------

Intyg om överensstämmelse ger mycket riktigt över 6000 träffar på google (vilket förvisso inte är någon garanti) gentemot runt 200 för certifikat.

Men det vore väl också värt att kolla vem som ska certifiera/intyga i direktivet? Tillverkare intygar, medan myndigheter eller tredje personer certifierar, eller hur?

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Även denna formulering är korrekt (och ger fler googlar än överensstämmelseintyg)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Dahlenius: på sidan 'Certifierade produkter SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut' finns t.ex. "Vid AC-procedur 1 och 1+ utfärdas ett EG-intyg om överensstämmelse (EC Certificate of Conformity) "
38 mins
  -> Tack ska du ha!

agree  Ulf Norlinger: Är det uttryck jag hört
3 hrs
  -> Tack!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
överensstämmelseintyg


Explanation:
Det här hittade jag i EUR-Lex så det borde vara det uttryck du är ute efter.

(1) Report of Manufacture & Certificate of Conformance — Required to be clear, legible and in the format of Form 1:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...
1) Tillverkningsrapport och överensstämmelseintyg – Skall vara klara, läsliga och ha samma utseende och format som mall 1.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...

Anna Herbst
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack!
... att ett godkänt certifieringsorgan utfärdar ett överensstämmelseintyg ...
Tillverkarens försäkran om överensstämmelse berättigar tillverkaren att fästa EG-märket på själva produkten...




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search