top table

Swedish translation: panelbord

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:top table
Swedish translation:panelbord
Entered by: Birgitta G (X)

09:13 Nov 24, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Linguistics
English term or phrase: top table
Set up for speakers: podium, top table

Det handlar om en konferenslokal.
Birgitta G (X)
Sweden
panelbord
Explanation:
"Most conferences and events over 30 people also require a podium for speakers and a top table with name plates". Alltså, som jag förstår det är "top tabel" panelbordet, som ovanstående exempel skall utrustas med namnlappar för deltagarna.
Selected response from:

Jan Heino
Germany
Grading comment
Tack allesammans!
Jans förslag "panelbord" är vad jag också slutligen har lyckats få fram är den rätta termen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4huvudbord
Reino Havbrandt (X)
4bords(högtalare); för bordsplacering
Mårten Sandberg
3panelbord
Jan Heino
3(talar) bord
Kjelle


Discussion entries: 4





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bords(högtalare); för bordsplacering


Explanation:
dvs. för att ställa upp på bord, inte bordsplacering i festsammanhang ;-)

jfr. top table lamps m.m.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-11-24 11:29:16 GMT)
--------------------------------------------------

utan mer sammanhang omöjligt, men jag tolkade det som en beskrivning av uppställningen av högtalarna "Set up for speakers"

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-11-24 12:10:47 GMT)
--------------------------------------------------

Tack för svar. Ska be att få meddela avvikande åsikt - det är inte anordningar som du antar utan olika placeringar enligt mitt förmenande. På podium och (ovan)på bord(-et/-en).

Visst skulle det möjligen kunna avse ett bord som står ovanpå något (on top of), men det är med stor sannolikhet inte frågan om en speciell typ av bord.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-11-24 12:13:17 GMT)
--------------------------------------------------

Det var för övrigt klargörande att se det som en punktlista snarare än kommaterad mening. I det senare framgår inte lika tydligt åtskiljandet.


    Reference: http://www.designpublic.com/shop/pablo/4790
Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(talar) bord


Explanation:
jag ser det helst enkelt så att: talaren skall upp på ett podium (så han syns), och där skall han tala, så han behöver ett bord för sina papper.



Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
huvudbord


Explanation:
Det bord placerat på podiet som talaren, eller panelen sitter vid på en konferens.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 3

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
panelbord


Explanation:
"Most conferences and events over 30 people also require a podium for speakers and a top table with name plates". Alltså, som jag förstår det är "top tabel" panelbordet, som ovanstående exempel skall utrustas med namnlappar för deltagarna.


    Reference: http://www.gbg.fh.se/pdf/checklista.pdf
    Reference: http://www.esrc.ac.uk/ESRCInfoCentre/Support/Communications_...
Jan Heino
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack allesammans!
Jans förslag "panelbord" är vad jag också slutligen har lyckats få fram är den rätta termen.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search