dvd, WMA, RDS, cd, FM

Swedish translation: "sunt förnuft"

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Versaler eller gemener: dvd, WMA, RDS, cd, FM
Swedish translation:"sunt förnuft"
Entered by: C. Heljestrand

12:29 Feb 27, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Linguistics / Acronyms in Swedish
English term or phrase: dvd, WMA, RDS, cd, FM
Hej!

Jag undrar om det är någon av er som vet vad det gäller angående stora och små bokstäver i akronymer. De verkar helt klart att dessa VANLIGA akronymer skrivs med små bokstäver:

cd
dvd
tv
lcd
mp3

MEN hur är det med dessa andra?

RDS
ACC
WMA
DTS
WAV
FM (-station)

Ska alla skrivas med små bokstäver eller bara de vanligaste?

FRÅN SPRÅKRÅDET (http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950)

fråga
Skrivs pc, tv, cd, cd-rom och vvs så, eller skall de skrivas med versaler?

svar
Förkortningar som inte är egennamn och som också används som egna självständiga ord bör skrivas med små bokstäver. Man skriver alltså cd eftersom man säger cd och inte compact disc när man läser ut det. Likaså pc, tv, cd, cd-rom och vvs, precis som lp, mc, wc och vd.

När man böjer förkortningar som tv och vd skriver man ett kolon mellan förkortningen och ändelsen, alltså tv:n, tv:ar, tv:arna, tv:s.
C. Heljestrand
Spain
ta det som rekommendationer
Explanation:
Jag skriver fortfarande PC, CD och TV med versaler, liksom de övriga termerna. Språkrådet skriver *bör* och det tar jag fasta på. Även om också det rekommenderas, använder jag inte punkter i förkortningar, däremot inne i ord som förkortas, t ex förkortn.hysteri.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2008-02-28 06:52:50 GMT)
--------------------------------------------------

Instämmer med mina kolleger när det gäller filändelser
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tusen tack, poängen går till dig (efter lottdragning...)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dvd, WMA, RDS, cd, FM
Anna Klotz
4Versaler, utom som filextensioner
Mario Marcolin
3ta det som rekommendationer
myrwad
2sunt förnuft
lillkakan


Discussion entries: 1





  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dvd, wma, rds, cd, fm
sunt förnuft


Explanation:
Om de står med andra "kända" akronymer, skrivna med gemener, så skulle jag skriva alla likadant. Då råder det ju ingen tvekan om att de är akronymer för ngt liknande. Skulle "RDS" stå ensamt utan relation till ngt annat skulle jag antagligen skriva det versalt per automatik - så inkonsekvent är jag, hej.

Språkrådet rekommenderar att filändelser skrivs med gemener (deras exempel är pdf så det borde ju gälla även wav, wma etc.).

Som herr myrwad sa, allt är rekommendationer. Man får frångå rekommendationen om man tycker att man vet bättre, eller bara vill skriva annorlunda. Själv vägrar jag regelmässigt sätta komma framför samordnade huvudsatser förbundna med 'och' eller 'men'. =)

lillkakan
Notes to answerer
Asker: Hej! Alla svar var till stor hjälp men tyvärr kan jag bara ge poäng till en person. Jag fick dra lott om detta och poängen går till myrwad. Tusen tack!


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dvd, wma, rds, cd, fm
Versaler, utom som filextensioner


Explanation:
Det skadar inte att vara tydlig :)

Jag skriver alltså PC, CD, PDF-fil, WAV-fil ~
men däremot .pdf och .wav
Och teve, inte tv

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Hej! Alla svar var till stor hjälp men tyvärr kan jag bara ge poäng till en person. Jag fick dra lott om detta och poängen går till myrwad. Tusen tack!


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dvd, wma, rds, cd, fm
ta det som rekommendationer


Explanation:
Jag skriver fortfarande PC, CD och TV med versaler, liksom de övriga termerna. Språkrådet skriver *bör* och det tar jag fasta på. Även om också det rekommenderas, använder jag inte punkter i förkortningar, däremot inne i ord som förkortas, t ex förkortn.hysteri.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2008-02-28 06:52:50 GMT)
--------------------------------------------------

Instämmer med mina kolleger när det gäller filändelser

myrwad
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tusen tack, poängen går till dig (efter lottdragning...)

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dvd, wma, rds, cd, fm
dvd, WMA, RDS, cd, FM


Explanation:
"Vi rekommenderar små bokstäver för initialförkortningar som används som självständiga uttryck... och som är mycket etablerade i allmänspråket." står det i "Svenska skrivregler" (Liber förlag, det är Svenska språknämnden som står bakom. Om du inte har den lilla skriften så skaffa den, den är ovärderlig när man börjar fundera över sådant här!)

Jag är ödmjuk nog att rätta mig efter rekomendationer, och min tolkning av dessa blir att akronymerna i grupp två ska skrivas med stora bokstäver.

Anna Klotz
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Hej! Alla svar var till stor hjälp men tyvärr kan jag bara ge poäng till en person. Jag fick dra lott om detta och poängen går till myrwad. Tusen tack!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search