freelance/freelancer

Swedish translation: frilans/frilansare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:freelance/freelancer
Swedish translation:frilans/frilansare
Entered by: Lilian S-K (X)

03:25 May 2, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Linguistics
English term or phrase: freelance/freelancer
Vilket är egentligen det korrekta svenska begreppet för "freelance/freelancer"? Orden används ju ofta även i svenskan men är "frilans "eller "frilansare" den egentliga officiella benämningen? I detta fall handlar det om ett juridiskt dokument där det officiella uttrycket bör användas.
Lilian S-K (X)
Finland
frilans/frilansare
Explanation:
Frilans/frilansare får nog ses som den officiella svenska benämningen. Både SAOL (frilans, frilansa, frilansare och flera andra avledningar) och Nationalencyklopedin har det.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-05-02 08:36:56 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske Reino har rätt. Riksdagen verkar skilja på frilansare och uppdragstagare i samband

med arbetslöshetsförsäkringen (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3322&doktyp=bet&rm=1995... och arbetslöshetsersättning (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=10&dok_id=DIR...

medan bl.a den här länken (http://books.google.se/books?id=5TgjPYXt2KwC&pg=PA32&dq="upp...

och den här länken

(http://www.kurt.nu/index_svensk_arbetsratt/svensk_arbetsratt... antyder att det är samma sak.

Pröva den här Googlesökningen (http://www.google.se/search?hl=sv&num=100&newwindow=1&q="upp...|lang_sv) för vidare efterforskning.

Ledsen för alla långa länkar.
Selected response from:

Perry Svensson
Taiwan
Grading comment
Tack så hjärtligt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8frilans/frilansare
Perry Svensson
3uppdragstagare
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
frilans/frilansare


Explanation:
Frilans/frilansare får nog ses som den officiella svenska benämningen. Både SAOL (frilans, frilansa, frilansare och flera andra avledningar) och Nationalencyklopedin har det.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2009-05-02 08:36:56 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske Reino har rätt. Riksdagen verkar skilja på frilansare och uppdragstagare i samband

med arbetslöshetsförsäkringen (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3322&doktyp=bet&rm=1995... och arbetslöshetsersättning (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=10&dok_id=DIR...

medan bl.a den här länken (http://books.google.se/books?id=5TgjPYXt2KwC&pg=PA32&dq="upp...

och den här länken

(http://www.kurt.nu/index_svensk_arbetsratt/svensk_arbetsratt... antyder att det är samma sak.

Pröva den här Googlesökningen (http://www.google.se/search?hl=sv&num=100&newwindow=1&q="upp...|lang_sv) för vidare efterforskning.

Ledsen för alla långa länkar.

Example sentence(s):
  • NE: frilans, frilansare, person som utan att vara anställd åtar sig arbete eller erbjuder sina tjänster på uppdragsbasis åt en eller flera huvudmän. Termen används företrädesvis inom medievärlden.
Perry Svensson
Taiwan
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så hjärtligt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Dahlenius
1 hr
  -> Tack!

agree  Erika Lundgren
2 hrs
  -> Tack!

agree  Charlotte Lindgren
3 hrs
  -> Tack!

agree  Anna Herbst
6 hrs
  -> Tack!

agree  Michael Larsson
7 hrs
  -> Tack!

agree  Anders Warnqvist: definitivt.
7 hrs
  -> Tack!

agree  Tess Whitty
12 hrs

agree  Reino Havbrandt (X): jag ifrågasätter inte att översättningen är korrekt, freelancer är utan tvekan frilansare. Men om man säöker i den svenska lagstiftningen så talar man nog om uppdragstagare, även om begreppen inte är helt identiska.
16 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
uppdragstagare


Explanation:
är nog den term som används i skatteverkets skrifter
frilansare är nog mera allmänspråkligt.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2009-05-02 20:37:29 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

... eller också har alla som hatar mig röstat på ett annat alternativ ... ;.)

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2009-05-02 20:43:09 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Detta ligger inte inom mina kompetensområden så jag argumenterar inte emot; hade det gällt stigninen på en gängspindel så hade jag snnolikt hävdat att jag har rätt..



    Reference: http://www.lararforbundet.se/web/akassa.nsf/Documents/0030DA...
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 3




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search