push the boundaries

Swedish translation: varit banbrytande inom

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:push the boundaries
Swedish translation:varit banbrytande inom
Entered by: Marie Andersson (Allen)

15:19 Apr 21, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: push the boundaries
"From the beginning XXXX has pushed the boundaries in design..."
Jag vet vad det betyder, men vill ha hjälp med ett snyggt uttryck! TPF
Marie Andersson (Allen)
United Kingdom
varit banbrytande inom
Explanation:
flyttat fram frontlinjen för
omdefinierat begreppet design
legat i framkant inom
legat steget före inom
definierat utvecklingen inom
bildat skola inom djärv/nyskapande design

Vissa av ovanstående alt. betyder som synes inte exakt samma sak som det engelska uttrycket, men precis som du säger handlar detta mer om att hitta ett uttryck som låter rätt. Kanske något av ovanstående funkar eller ger dig en knuff i rätt riktning.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack för denna sammanställning!! Mycket uppsakattat, Tack även till Tomas.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4tänjt gränserna
Tomas Onsjö
4 +3varit banbrytande inom
EKM


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
tänjt gränserna


Explanation:
:-)

Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tess Whitty
10 mins

agree  Erika Lundgren
52 mins

agree  Marianne (X)
56 mins

agree  Åsa Valley
19 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
varit banbrytande inom


Explanation:
flyttat fram frontlinjen för
omdefinierat begreppet design
legat i framkant inom
legat steget före inom
definierat utvecklingen inom
bildat skola inom djärv/nyskapande design

Vissa av ovanstående alt. betyder som synes inte exakt samma sak som det engelska uttrycket, men precis som du säger handlar detta mer om att hitta ett uttryck som låter rätt. Kanske något av ovanstående funkar eller ger dig en knuff i rätt riktning.


EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 62
Grading comment
Tack för denna sammanställning!! Mycket uppsakattat, Tack även till Tomas.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rosica Dimitrova: wow!
21 mins
  -> Tack Rossie! :-)

agree  Glenn Viklund: det var inte dåligt..
1 hr
  -> Tack Glenn! :-)

agree  Lena Samuelsson: Omdefinierat begreppet design - absolut bäst här!
4 hrs
  -> Tack Lena! :-)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search