ANTICLIMBER ASSEMBLY

Swedish translation: påkörningsskydd

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ANTICLIMBER ASSEMBLY
Swedish translation:påkörningsskydd
Entered by: Pernilla Dalgaard

12:01 Nov 21, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Järnvägssektorn
English term or phrase: ANTICLIMBER ASSEMBLY
En reservdel.
Pernilla Dalgaard
Italy
påkörningsskydd
Explanation:
är en vanlig term i fordonssammanhang, fast kanske för ospecifik här. Ref är från modelljärnvägsbranschen, men jag tror att det folket ofta är rätt noga med termerna!
Selected response from:

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Grading comment
Tusen tack!! Det passar in bra och jag hade aldrig kommit fram till det själv.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3påkörningsskydd
Reino Havbrandt (X)
1klättringsskydd
bofasching (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
anticlimber assembly
klättringsskydd


Explanation:
Antar det är en kraftig hake som sitter på boggien och som går in under rälsens övre, utbredda, profil och som skall förhindra hjulen med sin fläns att börja klättra upp på rälsen och därmed orsaka urspårning. Men någon svensk term har jag inte. Och, som sagt, jag gissar!

bofasching (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mårten Sandberg: Friskt vågat... Jag är långt från expert inom ämnet, men betvivlar att det finns en sådan grej du pratar om. Har aldrig sett eller hört talas om nåt liknande...
42 mins

neutral  Lars Jelking: Det är en skyddsanordning som skall hindra vagnarna att 'klättra' upp på varandra i händelse av en kollision. Har dock ingen aning om vad det kallas på svenska.
2 hrs

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
anticlimber assembly
påkörningsskydd


Explanation:
är en vanlig term i fordonssammanhang, fast kanske för ospecifik här. Ref är från modelljärnvägsbranschen, men jag tror att det folket ofta är rätt noga med termerna!


    Reference: http://www.modellhobby.se/?shop/1/813
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 725
Grading comment
Tusen tack!! Det passar in bra och jag hade aldrig kommit fram till det själv.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search