homing detector

Swedish translation: referenslägesdetektor

20:38 Sep 3, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Förpackningsmaskin
English term or phrase: homing detector
Ang. fotocell på förpackningsmaskin
Susanne Andersson
Sweden
Swedish translation:referenslägesdetektor
Explanation:
Referensläget är där styrsystemet läser in en signal för att fastställa positionen på någon axel, vilket görs när axeln referenskörs. Troligtvis överensstämmer läget inte med axelns "utgångsläge" eller dess "nolläge", men kan göra det. När referenslägesgivaren är en mekanisk gränslägesbrytare, vill man helst undvika att köra till denna position under drift, för att undvika att brytaren och brytarnocken slits i onödan. Om givaren är en fotocell slits den inte på samma sätt.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4referenslägesdetektor
myrwad
3detektor för utgångsläge
larserik


Discussion entries: 1





  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
detektor för utgångsläge


Explanation:
"Home" är ibland synonymt med "utgångsläge" eller "nollpunkt". Du kanske ser av kontexten om det stämmer.

larserik
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 134

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
referenslägesdetektor


Explanation:
Referensläget är där styrsystemet läser in en signal för att fastställa positionen på någon axel, vilket görs när axeln referenskörs. Troligtvis överensstämmer läget inte med axelns "utgångsläge" eller dess "nolläge", men kan göra det. När referenslägesgivaren är en mekanisk gränslägesbrytare, vill man helst undvika att köra till denna position under drift, för att undvika att brytaren och brytarnocken slits i onödan. Om givaren är en fotocell slits den inte på samma sätt.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1567
Grading comment
Tackar!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search