inlays

Swedish translation: inlays; inlägg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:inlays
Swedish translation:inlays; inlägg
Entered by: Sven Petersson

00:03 Sep 11, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Dentistry / dentistry
English term or phrase: inlays
Crowns, onlays, inlays
Skulle gissa på:
kronor, inlägg, tandfyllning
aventura22
Sweden
inlays
Explanation:
Både "inlays" och "onlays" kallas "inlägg" på ädelsvenska, men användning av de engelska termerna i svenska texter är mycket vanlig; så antingen skriver du "kronor, inlägg" (två ord) eller, vilket jag rekommenderar, "kronor, onlays, inlays".

Läs min referens noga!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5inlays
Sven Petersson
4inlägg
Marie Olsson


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
inlays


Explanation:
Både "inlays" och "onlays" kallas "inlägg" på ädelsvenska, men användning av de engelska termerna i svenska texter är mycket vanlig; så antingen skriver du "kronor, inlägg" (två ord) eller, vilket jag rekommenderar, "kronor, onlays, inlays".

Läs min referens noga!


    Reference: http://www.medicatravel.com/Tandlakare/Behandlingar/SmileDes...
Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 107

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inlägg


Explanation:
Inlägg verkar vanligen användas för både engelskans Inlays och Onlays (inlägg och överlägg?). Inlays används för att reparera mindre skador i tänderna och onlays för lite större. De skiljer sig från vanliga fyllningar genom att de tillverkas specifikt enligt en avgjutning (på ett tandtekniskt lab), och limmas på plats. (Kronor används vid ännu större skador).

Marie Olsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search