dopaminergic degeneration

Swedish translation: dopaminerg degenerering

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dopaminergic degeneration
Swedish translation:dopaminerg degenerering
Entered by: Anette Herbert

14:06 Apr 1, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / imaging
English term or phrase: dopaminergic degeneration
Omdöme om skannerprodukt för diagnos av Parkinsons syndrom: Accurate marker of dopaminergic degeneration

Gärna ref.
Anette Herbert
dopaminerg degenerering
Explanation:
Vid Parkinsons sjukdom degenererar de dopaminerga neuronen i det nigrostriatala systemet.

Hälsningar
Roger
Selected response from:

Roger Arvidsson
Sweden
Grading comment
Tack så hemskt mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5dopaminerg degenerering
Roger Arvidsson
4degeneration av dopaminerga neuron
Folke Nettelblad


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
dopaminerg degenerering


Explanation:
Vid Parkinsons sjukdom degenererar de dopaminerga neuronen i det nigrostriatala systemet.

Hälsningar
Roger


    Reference: http://www.orionpharma.se/page?id=2005
Roger Arvidsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 35
Grading comment
Tack så hemskt mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Folke Nettelblad: Tycker nog "degeneration av dopaminerga neuron" är ett vanligare och tydligare uttryckssätt. Svar: Jag ser inte till orden utan till vad som avses. Det gäller neuronerna och det nämner man oftast på svenska.
53 mins
  -> Men då skuule det väl ha stått 'dopaminergic neuronal degeneration' man kan ju eventuellt vilja säga 'nigrostriatal dopaminergic degeneration' villket ju inte framgår av texten.

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
degeneration av dopaminerga neuron


Explanation:
degeneration av dopaminerga neuron

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2005-04-01 14:27:32 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

www.parkinson.nu/files/fordjup_a.asp?bild=1
www.orionpharma.se/opn/page?id=3015& key=7821&editionkey=7816


Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 176




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search