windage

Swedish translation: kompensation för vind

19:23 May 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Military / Defense / Aiming Solutions
English term or phrase: windage
Accuracy is enhanced with adjustments for windage and elevation.
Linda Theis
United States
Swedish translation:kompensation för vind
Explanation:
Vindens effekt på projektilen kompenseras genom att ändra kanonens (?) horisontella vinkel.
Så i strikt bemärkelse är ju "vind" rätt, men det är viktigt att man använder ett uttryck som kompensering el motsv., (hellre än justering och liknande) för att få fram betydelsen.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kompensation för vind
Mårten Sandberg
3vind
USER0059 (X)


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vind


Explanation:
Horizontal adjustment.

USER0059 (X)
Finland
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
adjustments for windage
kompensation för vind


Explanation:
Vindens effekt på projektilen kompenseras genom att ändra kanonens (?) horisontella vinkel.
Så i strikt bemärkelse är ju "vind" rätt, men det är viktigt att man använder ett uttryck som kompensering el motsv., (hellre än justering och liknande) för att få fram betydelsen.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt (X): riktmedlets inställning i sidled, vindkompensation kan vara ok
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search