Broad Band Anti-Reflective Coated Lenses

Swedish translation: antireflexbehandlade linser av bredbandstyp

19:29 May 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Military / Defense / Aiming Solutions
English term or phrase: Broad Band Anti-Reflective Coated Lenses
Broad Band Anti-Reflective Coated Lenses
Allows optimum light transmission and optical clarity.
Linda Theis
United States
Swedish translation:antireflexbehandlade linser av bredbandstyp
Explanation:
Antireflexbehandling är ett skikt som lägges på glaset för att hindra ljusförluster vid övergångar mellan luft och glas. Vid flera linser och övergångar i tex en kamera el kikare, förloras (reflekeras) mycket av ljuset om man inte har detta skikt på glasen.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4antireflexbehandlade linser av bredbandstyp
Mårten Sandberg
3antireflexbehandlade linser för ett brett ljusspektrum
myrwad


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
broad band anti-reflective coated lenses
antireflexbehandlade linser för ett brett ljusspektrum


Explanation:
"Broad band" är typiskt amerikanskt reklamsnack, linserna täcker ett brett ljusspektrum och har ett skikt som ska förhindra att de reflekterar ljus.


    Reference: http://www.oxo-optik.se/Katalog_kikare_af.pdf
myrwad
Sweden
Native speaker of: Swedish

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
broad band anti-reflective coated lenses
antireflexbehandlade linser av bredbandstyp


Explanation:
Antireflexbehandling är ett skikt som lägges på glaset för att hindra ljusförluster vid övergångar mellan luft och glas. Vid flera linser och övergångar i tex en kamera el kikare, förloras (reflekeras) mycket av ljuset om man inte har detta skikt på glasen.


    Reference: http://webshop.pixfoto.se/kikare.htm
Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search