Concert key

Swedish translation: Vilket av följande är ett transponerande intrument?

20:42 Dec 15, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Music
English term or phrase: Concert key
Översätter ett quiz, där frågan "What instrument is typically not in concert key" dyker upp. Men hur översätter man "concert key"?
Marie von Heijne
Sweden
Swedish translation:Vilket av följande är ett transponerande intrument?
Explanation:
Detta kan vara ett lättare sätt att formulera frågan. Det är besläktat med klingande tonart men är kanske lättare att förstå.
Transponerande instrument är ett allmänt namn för instrument som int är stämda i c och därmed måste transponera när de spelar från 'vanliga' noter.
Selected response from:

Anders Östberg
Sweden
Grading comment
Det var en elegant lösning på problemet. Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Vilket av följande är ett transponerande intrument?
Anders Östberg
4klingande tornart
Hanna Valenta
2orkesterstämning
Klas Törnquist


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
concert key
orkesterstämning


Explanation:
...möjligen.

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-12-15 21:08:04 GMT)
--------------------------------------------------

Eller också är det "C-stämning" (piano, gitarr) som avses, till skillnad från t ex Eb- eller Bb-stämning.

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2008-12-15 21:09:32 GMT)
--------------------------------------------------

Eb t ex esskornett, Bb t ex klarinett

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
concert key
klingande tornart


Explanation:
Jag antar att det som menas med frågan är vilka/vilket instrument som inte är stämda i samma tonart som ett stycke som framförs. Till exempel att en klarinett som är stämd i B inte är i samma tornart som en låt/ stycke men däremot en flöjt som är stämd i C är det. "Concert key"/ "concert pitch" är relativt vanliga termer på engelska. Jag hittar däremot inte någon exakt motsvarande term på svenska. Jag tycker också att "is not in" i frågan på engelska måste klargöras på svenska till "är inte stämd i". Bäst är kanske att skriva om frågan till "Vilket instrument är normalt inte stämt i ett musikstyckes klingande tonart?"

Vill du veta mer om klingande vs. noterad tonart eller annan musikteori, fråga gärna.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-12-15 22:31:35 GMT)
--------------------------------------------------

Felstavat: det ska ju naturligtvis stå "klingande tonart".

Hanna Valenta
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
concert key
Vilket av följande är ett transponerande intrument?


Explanation:
Detta kan vara ett lättare sätt att formulera frågan. Det är besläktat med klingande tonart men är kanske lättare att förstå.
Transponerande instrument är ett allmänt namn för instrument som int är stämda i c och därmed måste transponera när de spelar från 'vanliga' noter.


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Transponerande_instrument
Anders Östberg
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Det var en elegant lösning på problemet. Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robert Nordberg
9 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search