Flat

Swedish translation: ojusterad

08:33 Apr 25, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Music
English term or phrase: Flat
Vad kallar man inställningen "Flat" som man kan välja på ett ljudsystem, t.ex. cd-spelare? Ofta ser man ju att det står på engelska, men vad betyder det egentligen?
Swirlie
Swedish translation:ojusterad
Explanation:
"När equalizern är inställd på FLAT återges ljudet helt utan tillägg eller justeringar".

Du kan skriva plan eller flat, men ojusterad kan vara ett bra alternativ eftersom man lättare förstår vad som menas med funktionen.
Selected response from:

Andreas Majetic
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ojusterad
Andreas Majetic
4 +1sänkt ett halvt tonsteg
niho (X)
3 +1plan equalizerkurva
Heidi Nyberg (X)


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flat
sänkt ett halvt tonsteg


Explanation:
Se http://simple.wikipedia.org/wiki/Flat_(music)

Example sentence(s):
  • In music notation, flat means "lower in pitch by a semitone (half step).

    Reference: http://simple.wikipedia.org/wiki/Flat_(music)
niho (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lena helson
40 mins

neutral  Johan Kjallman: Jag tror att det avser en förinställd EQ-inställning, även om lite mer kontext skulle vara bra att ha. http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=2007100712334...
1 hr

agree  Annikki Kallay
1 hr

disagree  Andreas Majetic: .
8 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
flat
plan equalizerkurva


Explanation:
"Flat" betyder väl i detta fall att equalizerkurvan (där du kan justera ljudinställningen) är plan.


    Reference: http://docs.pioneer.eu/Manuals/DEH_P8100BT_0G020195_manual/?...
Heidi Nyberg (X)
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andreas Majetic: Stämmer. Om man vill översätta kan det vara plan. Brukar dock vara oöversatt.
2 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
flat
ojusterad


Explanation:
"När equalizern är inställd på FLAT återges ljudet helt utan tillägg eller justeringar".

Du kan skriva plan eller flat, men ojusterad kan vara ett bra alternativ eftersom man lättare förstår vad som menas med funktionen.

Andreas Majetic
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Annikki Kallay: Så är det nog i detta sammanhang!
18 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search