grill/grills/grillz

Swedish translation: grills

11:15 Apr 7, 2014
English to Swedish translations [PRO]
Music / Rap
English term or phrase: grill/grills/grillz
Hej!

Är det någon som vet om det finns ett svenskt ord för grill/grills/grillz, det vill säga sådana där guldtänder som en del rappare har? Eller brukar kan kalla det för "grills" på svenska också? Jag undertextar en pratshow där de pratar om att Madonna har satt in grills.

Tack på förhand!
/Mia
Mia (Maria) Magnusson
Sweden
Swedish translation:grills
Explanation:
Det är nog inte så dumt att behålla uttrycket grills
Selected response from:

Agneta Pallinder
United Kingdom
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4grills
Agneta Pallinder
3guldtandsmycken/låtsasguldtänder
J.M. Hernegren
Summary of reference entries provided
Expressen
Agneta Pallinder

  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
guldtandsmycken/låtsasguldtänder


Explanation:
Mina förslag är långa ord, speciellt i en undertext, men jag hittade inget bättre. Om det mot förmodan finns ett slangord på svenska, sä är det nog ett ord de flesta svenskar inte vet vad det betyder. I forumtrådar som diskuterade just "grills" på svenska, hittade jag inget svenskt ord.

Mitt andra förslag ovan är lite mer specifikt, då tandsmycken kan innebära andra saker också.

J.M. Hernegren
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

2 days 23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grills


Explanation:
Det är nog inte så dumt att behålla uttrycket grills

Agneta Pallinder
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!




Reference comments


41 mins
Reference: Expressen

Reference information:
Expressen säger "grills" - här t.ex. http://www.expressen.se/noje/extra/lista-kandisar-som-har-fi... "Katy Perry, Madonna och Beyoncé. De här kändisarna har kanske inte varit i behov av att rätta till sina tänder. Istället har trenden med grills fått artister att offra sina naturliga tandrader."

Agneta Pallinder
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search