core catcher

Swedish translation: härdfångare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:core catcher
Swedish translation:härdfångare

12:23 Mar 25, 2010
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2010-03-28 19:54:08 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Nuclear Eng/Sci / Kärnkraftverks säkerhetsteknik
English term or phrase: core catcher
En struktur inne i kärnkraftverk. Har som uppgift att fånga härden i fall av härdsmälta. Ligger under reaktorn och består av t.ex. grafit. "designed to catch the flowing molten core that has melted through the metal reactor vessel"
Ronja Addams-Moring
Finland
härdfångare
Explanation:
Direktöversättning. Verkar användas, bl a av Barsebäcksverket.
Selected response from:

Peter Sjöberg
Sweden
Grading comment
"härdfångare" verkar vara ett rätt nytt men helt gångbart ord. Som Peter Sjöberg påpekar, används den också av kärnindustrin, inte enbart av media.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2härdfångare
Peter Sjöberg
3 -1core catcher
Anders Köhler


Discussion entries: 1





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
core catcher


Explanation:
Verkar inte finnas etablerad översättning. Lämnas oöversatt enligt länk i alla fall.


    Reference: http://www.younggeneration.nu/res/Rapporter2007yg13/ygmodern...
Anders Köhler
Spain
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: See Peter's answer!
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
härdfångare


Explanation:
Direktöversättning. Verkar användas, bl a av Barsebäcksverket.

Example sentence(s):
  • Dessutom finns det en s.k. härdfångare som vid ett eventuellt haveri skulle fånga upp den smälta härden.

    Reference: http://www.barsebackkraft.info/index.asp?ItemId=1447&OItemID...
Peter Sjöberg
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
"härdfångare" verkar vara ett rätt nytt men helt gångbart ord. Som Peter Sjöberg påpekar, används den också av kärnindustrin, inte enbart av media.
Notes to answerer
Asker: Tack, Peter. Så fort jag googlade härdfångare + reaktor fick jag fram några till kärnindustridokument som använder ordet, den äldsta från 2004: http://www.loviisa3.fi/filebank/64-Fortum_2009_Lovisa3_PAP-ansokan.pdf - se sidan 55 ; http://www.tvo.fi/uploads/File/2008/OL4_PAP_sve_lukittu.pdf - se sidan 59 ; http://www.barsebackkraft.se/files/NfrB12004.pdf - se sidan 6


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
6 mins

agree  Alfa Trans (X): .
16 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search