design basis earthquake

Swedish translation: dimensionerande jordbävning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:design basis earthquake
Swedish translation:dimensionerande jordbävning
Entered by: Ronja Addams-Moring

20:32 Mar 25, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Nuclear Eng/Sci / Kärnkraftverks säkerhetsplanering
English term or phrase: design basis earthquake
Den magnitudens jordbävning som en byggnad eller annan struktur är planerad att motstå.

"That earthquake for which the safety systems are designed to remain functional both during and after the event, thus assuring the ability to shut down [the nuclear power plant] and maintain a safe configuration." (nuclearglossary)
Ronja Addams-Moring
Finland
dimensionerande jordbävning
Explanation:
Jordbävning är ju sällan ett dimensionerande lastfall för byggnader i Sverige, men om det skulle bli aktuellt finns normen EN 1988 som beskriver påverkan på byggnader vid jordbävning.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2010-03-26 19:02:54 GMT)
--------------------------------------------------

Om det gäller kärnkraftverk brukar man följa amerikanska normer, eftersom (vissa delar av) sådana anläggningar måste kunna klara betydligt starkare jordbävningar än vanliga byggnader (istället för vad som motsvarar en gång per 500 år kanske man måste räkna med en gång per en miljon år eller ännu längre).
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack asptech! Inte har jag i alla fall kommit på någonting bättre själv, och det här är ju helt användbart.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4dimensionerande jordbävning
asptech
4seismisk klass
Sven Petersson


  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
seismisk klass


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.younggeneration.nu/res/GrupparbetenYG12/olycksgru...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dimensionerande jordbävning


Explanation:
Jordbävning är ju sällan ett dimensionerande lastfall för byggnader i Sverige, men om det skulle bli aktuellt finns normen EN 1988 som beskriver påverkan på byggnader vid jordbävning.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2010-03-26 19:02:54 GMT)
--------------------------------------------------

Om det gäller kärnkraftverk brukar man följa amerikanska normer, eftersom (vissa delar av) sådana anläggningar måste kunna klara betydligt starkare jordbävningar än vanliga byggnader (istället för vad som motsvarar en gång per 500 år kanske man måste räkna med en gång per en miljon år eller ännu längre).


    Reference: http://www.sis.se/PDF/Eurokoderna_om_jordb_vning.pdf
asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack asptech! Inte har jag i alla fall kommit på någonting bättre själv, och det här är ju helt användbart.
Notes to answerer
Asker: Kunden (Strålsäkerhetscentralen i Finland, STUK) var nöjd med detta. Tack ännu en gång!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search