vitamin D inadequacy

Swedish translation: otillräcklig D-vitaminförsörjning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:vitamin D inadequacy
Swedish translation:otillräcklig D-vitaminförsörjning
Entered by: Folke Nettelblad

21:20 Apr 6, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Nutrition
English term or phrase: vitamin D inadequacy
I en enkät till läkare skiljer man på tre grader för patientenas grad av korrekt D-vitaminförsörjning; deficiency, inadequacy, adequacy.

Jag är så gott som säker på att jag översatte samma begrepp för ett par år sedan men kan inte hitta det nu. Någon som känner till bra, vedertagna svenska termer?
Folke Nettelblad
Sweden
otillräcklig D-vitaminförsörjning
Explanation:
deficiency bristfällig

inadequacy otillräcklig

adequacy tillräcklig
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack till allesammans. Sven var först med skalan bristfällig/otillräcklig/tillräcklig. Något huvudord i stil med "försörjning" eller "tillförsel" var egentligen aldrig aktuellt (vilket var tur det, då det skulle vara svårt att säkert täcka in syntesen huden under inverkan av solljus - det kan väl i varje fall inte räknas som "tillförsel"? Men tack till alla svarande.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +8otillräcklig tillförsel av vitamin D
Anette Herbert
5brist på
Madelen Neikter
5brist på
Rosica Dimitrova
3otillräcklig D-vitaminförsörjning
Sven Petersson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
vitamin d inadequacy
brist på


Explanation:
:)


    Reference: http://www.susning.nu/Vitamin
Madelen Neikter
Native speaker of: Swedish
Grading comment
Roligt att du hittade min egen gamla artikel på Susning, men brist är ju deficiency; det gällde att skilja mellan detta och inadequacy.
The asker has declined this answer
Comment: Roligt att du hittade min egen gamla artikel på Susning, men brist är ju deficiency; det gällde att skilja mellan detta och inadequacy.

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vitamin d inadequacy
otillräcklig D-vitaminförsörjning


Explanation:
deficiency bristfällig

inadequacy otillräcklig

adequacy tillräcklig

Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack till allesammans. Sven var först med skalan bristfällig/otillräcklig/tillräcklig. Något huvudord i stil med "försörjning" eller "tillförsel" var egentligen aldrig aktuellt (vilket var tur det, då det skulle vara svårt att säkert täcka in syntesen huden under inverkan av solljus - det kan väl i varje fall inte räknas som "tillförsel"? Men tack till alla svarande.

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +8
vitamin d inadequacy
otillräcklig tillförsel av vitamin D


Explanation:
Brist, otillräcklig, tillräcklig är ganska vedertaget.
Adekvat används också men personligen föredrar jag tillräcklig.

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2005-04-06 21:50:06 GMT)
--------------------------------------------------

För din gradering skulle jag använda, bristfällig, otillräcklig och tillräcklig

Anette Herbert
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom: Eller: otillräcklig D-vitamintillförsel
7 hrs
  -> Tack!

agree  Eva Gustavsson
9 hrs
  -> Tack!

agree  Kjelle
9 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  cologne
9 hrs
  -> Thanks!

agree  Gorel Bylund
9 hrs
  -> Tack Görel!

agree  Michele Fauble
9 hrs
  -> Tack!

agree  madak
12 hrs
  -> Tack Madeleine!

agree  JessicaC
13 hrs
  -> Tack Jessica!

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
vitamin d inadequacy
brist på


Explanation:
brist på Vitamin D
dålig vitamin D status (enl. en svensk sida)


    Reference: http://www.nymedicin.com/news/1998/03/18/Dalig_Vitamin_D_sta...
Rosica Dimitrova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search