Single Hung Sash

Swedish translation: enkelhängd fönsterram (eller fönster)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Single Hung Sash
Swedish translation:enkelhängd fönsterram (eller fönster)
Entered by: Hans-Bertil Karlsson (X)

14:47 Jan 17, 2003
English to Swedish translations [PRO]
/ Window types
English term or phrase: Single Hung Sash
Även Double hung sash förekommer i dokumentet för översättning. Enl. Engströms tekniska betyder det Vertikalskjutfönster. Däremot finns det ingen uppgift om Single hung sash - vad är då detta?
Maria Bertilsson
France
enkelhängd fönsterram (eller fönster)
Explanation:
alltså ett vanligt fönster som hänger i ramen i två gångjärn
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Grading comment
Ja, detta måste det vara, tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4enkelhängd fönsterram (eller fönster)
Hans-Bertil Karlsson (X)
3enkelkopplade
Jerker Thorell (X)


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
enkelhängd fönsterram (eller fönster)


Explanation:
alltså ett vanligt fönster som hänger i ramen i två gångjärn

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Ja, detta måste det vara, tack!

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
enkelkopplade


Explanation:
Jag tror faktiskt att det handlar om enkelkopplade resp dubbelkopplade fönster eller fönsterbågar. Det beror lite på om det är ett am eller eng original. Engelsmännen talar om single och double glazing.
Att skjutfönster nämns kan bero på att det är den vanligaste amerikanska fönstertypen.


    Kvalificerad gissning
Jerker Thorell (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search