master affiliation

Swedish translation: Master-medlem

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:master affiliation
Swedish translation:Master-medlem
Entered by: C. Heljestrand

12:31 Jan 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: master affiliation
Website for mobile phones (logos, games, etc)

The Master Affiliation statistics are available only per month, for the fallen months.
C. Heljestrand
Spain
se nedan
Explanation:
Det verkar som om detta är en slags form för att skaffa nya "läsare" av websidan. En Master Affiliate skall vara en person som "förmår" andra personer, sina vänner etc., att bli medlemmar och lasta ner logotyper, spel och ringsignaler, från web-siten och tydligen får han någonslags kompensation för varje nedlastning som görs genom honom - eller med honom som mellanhand. (Känns litet som en pyramidsituaton, tycker jag)
Detta har jag saxat från en artikel jag hittade på Google:

When you are a Master Affiliate, Your main job is to get more members for the club. The members that join from your site will go into your group. When a from your group members send a question (if its you, send it to all your group members and all the Master Affiliates) you must email it to the Ms.Affs Then they will email the question to all their groups members. The answer will be sent to a Group Leader (the site's owner). Then he or she shall send the answer to you then you email it to the person who questioned in the first place.

Vad det kan kallas på svenska: efter att letat både här och där så tror jag att Medlemsmästare kan vara en möjlighet. Men det kanske finns ngt vedertaget uttryck för detta även i svenskan så med litet tur kommer det kanske ngn expert och vet bättre än jag!
Annars får du, som så ofta, skriva brodera ihop ngt hemgjort med en liten förklaring och så sätta orignalbegreppet inom parentes.
Ex: "En Medlemsmästare (Master Affiliate) har till uppgift att värva medlemmar ...." KANSKE!
Lycka till!



--------------------------------------------------
Note added at 1 day 6 hrs 59 mins (2004-01-13 19:31:25 GMT)
--------------------------------------------------

Jag har sovit på det här och jag tror att jag skulle kalla det \"Master Medlem\" rätt och slätt.
Nu riskerar jag att få en mängd \"håll-svenska-språket-rent´are\" på halsen men jag tar den risken. Det tycks inte finnas ngt ord för det här fenomenet och ordet \"master\" används ju rätt ofta i andra sammanhang. Att hitta på egna ord är inte alltid en bra lösning - särskilt inte i dator/internet-sammanhang eftersom de som texten vänder sig till oftast väl känner till de engelska uttrycken.
En Master Medlem är ngn slags \"Portal/Frontfigur\" för dem som från hans/hennes sida - per länk på den sidan - tar sig till den sida han/hon är Master Medlem på - eller är anknuten till - som Georgios säger.
Selected response from:

Rottie
Grading comment
Snacka om utförligt svar! Mästerligt! Tack till även till Mario!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5mästaranknytning, -anslutning
Georgios Paraskevopoulos
2 +1se nedan
Rottie


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
mästaranknytning, -anslutning


Explanation:
mästaranknytning, -anslutning

Ett program där grundaren på ett unikt sätt skaffar sig "medlemmar" på lika nivå som samarbetar och medverkar till att värva nya kunder eller medlemmar.

Oftast ansluts personer till dessa program utan kostnad.

master = mästare, magister (i detta fall).



Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80

8 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
se nedan


Explanation:
Det verkar som om detta är en slags form för att skaffa nya "läsare" av websidan. En Master Affiliate skall vara en person som "förmår" andra personer, sina vänner etc., att bli medlemmar och lasta ner logotyper, spel och ringsignaler, från web-siten och tydligen får han någonslags kompensation för varje nedlastning som görs genom honom - eller med honom som mellanhand. (Känns litet som en pyramidsituaton, tycker jag)
Detta har jag saxat från en artikel jag hittade på Google:

When you are a Master Affiliate, Your main job is to get more members for the club. The members that join from your site will go into your group. When a from your group members send a question (if its you, send it to all your group members and all the Master Affiliates) you must email it to the Ms.Affs Then they will email the question to all their groups members. The answer will be sent to a Group Leader (the site's owner). Then he or she shall send the answer to you then you email it to the person who questioned in the first place.

Vad det kan kallas på svenska: efter att letat både här och där så tror jag att Medlemsmästare kan vara en möjlighet. Men det kanske finns ngt vedertaget uttryck för detta även i svenskan så med litet tur kommer det kanske ngn expert och vet bättre än jag!
Annars får du, som så ofta, skriva brodera ihop ngt hemgjort med en liten förklaring och så sätta orignalbegreppet inom parentes.
Ex: "En Medlemsmästare (Master Affiliate) har till uppgift att värva medlemmar ...." KANSKE!
Lycka till!



--------------------------------------------------
Note added at 1 day 6 hrs 59 mins (2004-01-13 19:31:25 GMT)
--------------------------------------------------

Jag har sovit på det här och jag tror att jag skulle kalla det \"Master Medlem\" rätt och slätt.
Nu riskerar jag att få en mängd \"håll-svenska-språket-rent´are\" på halsen men jag tar den risken. Det tycks inte finnas ngt ord för det här fenomenet och ordet \"master\" används ju rätt ofta i andra sammanhang. Att hitta på egna ord är inte alltid en bra lösning - särskilt inte i dator/internet-sammanhang eftersom de som texten vänder sig till oftast väl känner till de engelska uttrycken.
En Master Medlem är ngn slags \"Portal/Frontfigur\" för dem som från hans/hennes sida - per länk på den sidan - tar sig till den sida han/hon är Master Medlem på - eller är anknuten till - som Georgios säger.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361
Grading comment
Snacka om utförligt svar! Mästerligt! Tack till även till Mario!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: Master-medlem i såfall ( med svenskt bindestreck!)
1 day 11 hrs
  -> Tack - och alldeles riktigt - med bindestreck!!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search