discharge valve

Swedish translation: avlastningsventil

16:37 Apr 11, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Other / Compressor
English term or phrase: discharge valve
På oxygenkompressor. Är det "Utströmningsventil/utloppsventil!avtappningsventil?
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:avlastningsventil
Explanation:
Ventil som är öppen vid start för att undvika hög startström, stänger när kompressorn nått sitt driftvarvtal. Samma ventil öppnar innan kompressorn stoppar för att ej få ett tvärstopp. Man kan säga att så länge ventilen är öppen går kompressorn på tomgång och när den är stängd laddar den.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 37 mins (2005-04-12 07:15:15 GMT)
--------------------------------------------------

Efter att ha sett lite mer kontext får jag dra tillbaks min avlastningsventil. Istället skulle jag föreslå \"Öppna den manuella avstängningsventilen V-45006 på utloppsidan\".

//E
Selected response from:

Erik Djerf
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1avlastningsventil
Erik Djerf
4utloppsventil
Reino Havbrandt (X)


Discussion entries: 2





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utloppsventil


Explanation:
är min favvoöversättning. Skickar med lite andra lösa pumpdelar som kan vara bra att ha:
e.g. air filter element, lubricants, lubricant filters, V-belts, separator element, check valve service kit, suction control service kit, oil control service kit, discharge valve service kit, scraper rings/valves, therm o elements, control air filter, d em ister element, drying agent / coolant, discharge silencer, two-way valves, general wear parts, filter element, active charcoal filter.
till exempel luftfilterelement, smörjmedel, smörjoljefilter, V-remmar, separatorelement, servicesatser till säkerhetsventil, insugsstyrningens servicesats, oljeregulatorns servicesats, utloppsventilens servicesats, skrapringar/ventiler, termoelement, styrluftsfilter, defrosterelement, torkmedel/kylvätska, utloppsljuddämpare, tvåvägsventiler, allmänna slitdetaljer, filterelement, filter med aktivt kol.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 49 mins (2005-04-11 18:26:52 GMT)
--------------------------------------------------

Tittade nu även i Engström och Stahres, de har följande förslag på discharge valve:
avtappningsventil, utloppsventil, avloppsventil, spillvatenventil, jonrör (??) tömningsventil men ingen säkerhetsventil.
Enligt min ringa mening använder englisarna följande för säkerhetsventil:
pressure relief valve, safety valve, relief valve eller dylikt.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 51 mins (2005-04-11 18:29:25 GMT)
--------------------------------------------------

Även check valve är säkerhetsventil, fast det kan vara amerikanska.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 181

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
avlastningsventil


Explanation:
Ventil som är öppen vid start för att undvika hög startström, stänger när kompressorn nått sitt driftvarvtal. Samma ventil öppnar innan kompressorn stoppar för att ej få ett tvärstopp. Man kan säga att så länge ventilen är öppen går kompressorn på tomgång och när den är stängd laddar den.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 37 mins (2005-04-12 07:15:15 GMT)
--------------------------------------------------

Efter att ha sett lite mer kontext får jag dra tillbaks min avlastningsventil. Istället skulle jag föreslå \"Öppna den manuella avstängningsventilen V-45006 på utloppsidan\".

//E

Erik Djerf
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search