construction of subjectivity

Swedish translation: konstruktion av subjektivitet

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:construction of subjectivity
Swedish translation:konstruktion av subjektivitet
Entered by: Anette Herbert

17:46 Apr 17, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Philosophy
English term or phrase: construction of subjectivity
Around the same time, at the beginning of the activist movements of the 1960s, women’s groups made the struggle for women’s visibility and equality resonate in other issues, such as nuclear disarmament.

This continued a tradition of feminist **construction of subjectivity**on the basis of social reform and the re-definition of ‘woman’.

Jag söker en förklaring mer än en översättning egentligen
Anette Herbert
konstruktion av subjektivitet
Explanation:
Hej Anette,

'subjectivity', dvs 'subjektivitet är en gren, strömning inom historieforskningen där man försöker att definiera historien och omvärlden utifrån sitt eget liv, sitt eget perspektiv, sin egen erfarenhet...till exempel att via ens eget minne av t.ex 68-rörelsen definiera minnet och subjektiviteten för en hel generation. Ofta används psykoanalysen som instrument för att komma åt sitt eget minne och sen konfrontera det med den epokens diskurs, struktur, samhälle, etc. som man försöker analysera och definiera. Den italienska professorn Luisa Passerini är en betydelsefull forskare inom detta område.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-04-17 19:05:11 GMT)
--------------------------------------------------

Glömde bort...när de talar om konstruktion, så är det ett led i postmodernismens generella uppfattning att man konstruerar olika narratives, berättelser om det förflutna. Man tror inte längre på en universell historisk berättelse, utan att det finns olika konstruktioner som skapas utifrån källorna etc. Här menas det då att man konstruerar, skapar en subjektiv bild av t.ex 68-rörelsen som är en del av många andra liknande narratives eller konstruktioner och som tillsammans kan definiera en större kontext av 68-rörelsen.
Selected response from:

Katarina Andersson
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5konstruktion av subjektivitet
Katarina Andersson
2Formande av subjektivitet
Kaj Genell


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
konstruktion av subjektivitet


Explanation:
Hej Anette,

'subjectivity', dvs 'subjektivitet är en gren, strömning inom historieforskningen där man försöker att definiera historien och omvärlden utifrån sitt eget liv, sitt eget perspektiv, sin egen erfarenhet...till exempel att via ens eget minne av t.ex 68-rörelsen definiera minnet och subjektiviteten för en hel generation. Ofta används psykoanalysen som instrument för att komma åt sitt eget minne och sen konfrontera det med den epokens diskurs, struktur, samhälle, etc. som man försöker analysera och definiera. Den italienska professorn Luisa Passerini är en betydelsefull forskare inom detta område.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-04-17 19:05:11 GMT)
--------------------------------------------------

Glömde bort...när de talar om konstruktion, så är det ett led i postmodernismens generella uppfattning att man konstruerar olika narratives, berättelser om det förflutna. Man tror inte längre på en universell historisk berättelse, utan att det finns olika konstruktioner som skapas utifrån källorna etc. Här menas det då att man konstruerar, skapar en subjektiv bild av t.ex 68-rörelsen som är en del av många andra liknande narratives eller konstruktioner och som tillsammans kan definiera en större kontext av 68-rörelsen.

Katarina Andersson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket!

1985 days   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Formande av subjektivitet


Explanation:
Här skulle man egentligen vilja peka på att subjektiviteten innehåller en syn på sig själv( eller sin grupp ) som agent, en självbild alltså, men att detta ständiga omformande av en själv ( eller ens grupp ) såsom agent medför en skillnad både ifråga om vilken självbild man har, hur man uppfattas och vad man uträttar i sina egna ögon och andras. Dessa delar deltar i ett växelspel med de övriga skeenden som är samtida. En subjektivitet utan självbild ( vad man i tidigare filosofi kallade "Självmedvetande") finns inte, och inte heller en utan handling.

Kaj Genell
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search