alethic modalities

Swedish translation: aletiska modaliteter / sanningsrelaterade modaliteter

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:alethic modalities
Swedish translation:aletiska modaliteter / sanningsrelaterade modaliteter
Entered by: ErikB

23:02 Feb 3, 2014
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Philosophy / Theory of science
English term or phrase: alethic modalities
Översätter en vetenskapsteoretisk text som berör även metafysik och kunskapsteori. Uttrycket förekommer i meningen "We may think of alethic modalities as complex concepts, not to be identified with truth itself". Kan man översätta uttrycket nästan rakt av som "aletisk modalitet" här?
ErikB
Sweden
aletiska modaliteter / sanningsrelaterade modaliteter
Explanation:
'Modalitet' är vedertaget i svensk filosofi. Vilket av alternativen du skall använda i övrigt beror på sammanhanget, men är det en utpräglat filosofisk text (vilket jag får intrycket av) och särskilt om det rör sig om en så kallad analytiskt filosofisk text, bör du företrädesvis begagna 'aletisk modalitet'. I övrigt är 'aletisk' ett i den svenska filosofin tämligen ovanligt begrepp, vilket i vissa fall gör det lämpligare att gå tillbaka på den grekiska etymologien och använda förslagsvis 'sanningsrelaterad'. Vidare: Antagligen syftar författaren i meningen blott på det faktum att en modal sanning också kan vara falsk och således icke utgör en sanning, även om den är relaterad till sanning.
Selected response from:

Peter Angerbjörn
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5aletiska modaliteter / sanningsrelaterade modaliteter
Peter Angerbjörn
5aletiska modaliteter
Sven Petersson
Summary of reference entries provided
see
liz askew

  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
aletiska modaliteter


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.slidefinder.net/s/semantik2/semantik2/16944412
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
alethic modalities, alethic modality
aletiska modaliteter / sanningsrelaterade modaliteter


Explanation:
'Modalitet' är vedertaget i svensk filosofi. Vilket av alternativen du skall använda i övrigt beror på sammanhanget, men är det en utpräglat filosofisk text (vilket jag får intrycket av) och särskilt om det rör sig om en så kallad analytiskt filosofisk text, bör du företrädesvis begagna 'aletisk modalitet'. I övrigt är 'aletisk' ett i den svenska filosofin tämligen ovanligt begrepp, vilket i vissa fall gör det lämpligare att gå tillbaka på den grekiska etymologien och använda förslagsvis 'sanningsrelaterad'. Vidare: Antagligen syftar författaren i meningen blott på det faktum att en modal sanning också kan vara falsk och således icke utgör en sanning, även om den är relaterad till sanning.

Peter Angerbjörn
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4




Reference comments


9 mins
Reference: see

Reference information:
Modal logic - Wikipedia, the free encyclopedia
en.wikipedia.org/wiki/Modal_logic‎
The traditional **alethic modalities, or modalities of truth**, include possibility ("Possibly, p", .... For example, we might say that given our laws of physics it is not possible for .... Modal logic was first developed to deal with these concepts, and only ... the meaning of these terms may be made more comprehensible by thinking of ...

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2014-02-03 23:12:42 GMT)
--------------------------------------------------

Prosjektarkiv - SAMISK - Norges forskningsråd
www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?c...
Translate this page
Aletisk modalitet kan kort karakteriseres som sannhetens modalitet (modality of truth), epistemisk som vitensmodalitet (modality of knowledge), deontisk som ...

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2014-02-03 23:14:15 GMT)
--------------------------------------------------

aletisk modalitet | Nationalencyklopedin
www.ne.se/aletisk-modalitet
Translate this page
aletisk modalitet ale´tisk modalite´t (av grek. al ´theia 'sanning'), sanningsmodalitet, dvs. det sätt på vilket något är sant. Man talar vanligtvis om åtminstone fyra ...

liz askew
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Mats Wiman: What is your suggested translation? Not "see" I'm sure.
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search