35 mm Strip

Swedish translation: 35mm filmremsa

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:35 mm Strip
Swedish translation:35mm filmremsa
Entered by: Hans-Bertil Karlsson (X)

13:49 Oct 1, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Photography/Imaging (& Graphic Arts) / photography
English term or phrase: 35 mm Strip
...typ av fotofilm.
EKM
Sweden
35mm filmremsa
Explanation:
Om det åter handlar om din scanner så skiljer man mellan de plattor / adaptrar som används för filmremsor (oftast får man klippa ner filmen till 4-5 rutor - alltså så som man får dem när man lämnar för framkallning i fotoaffären) och hela (??) dior monterade i sina egna (plast-)ramar.

De flesta filmscannrar klarar av att hantera bägge - det är som sagt bara en fråga om vilken platta/adapter man väljer.

Om det sedan är negativ eller positiv film spelar i det läget ingen roll - det är ju bara frågan om hur man behandlar dem i scannerprogrammet.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Grading comment
Jupps, detta är vad jag kom fram till själv också! Tack alla!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +135mm filmremsa
Hans-Bertil Karlsson (X)
5småbildsfilm
Jerker Thorell (X)
335 mm negativ
Lisa Frideborg Eddy


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
småbildsfilm


Explanation:
kallas den oftast för på svenska. Standardfilm för diafilm och negativ färgfilm (även svartvit för den delen).

Jerker Thorell (X)
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

56 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
35 mm strip
35 mm negativ


Explanation:
och slide är dia(positiv)


    Reference: http://www.epson.se/contact/presales/pdf/perf_1660_se.pdf
    Reference: http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/ls40.shtml
Lisa Frideborg Eddy
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
35 mm strip
35mm filmremsa


Explanation:
Om det åter handlar om din scanner så skiljer man mellan de plattor / adaptrar som används för filmremsor (oftast får man klippa ner filmen till 4-5 rutor - alltså så som man får dem när man lämnar för framkallning i fotoaffären) och hela (??) dior monterade i sina egna (plast-)ramar.

De flesta filmscannrar klarar av att hantera bägge - det är som sagt bara en fråga om vilken platta/adapter man väljer.

Om det sedan är negativ eller positiv film spelar i det läget ingen roll - det är ju bara frågan om hur man behandlar dem i scannerprogrammet.

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 46
Grading comment
Jupps, detta är vad jag kom fram till själv också! Tack alla!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Görel Bylund: absolutrt
4 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search