Newtonmeter

Swedish translation: Newtonmeter (Nm)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Newtonmeter
Swedish translation:Newtonmeter (Nm)
Entered by: Tony Berglund

15:25 Apr 9, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Science - Physics
English term or phrase: Newtonmeter
Kollegor,

Det är en översättning från kinesiska till engelska till svenska. Jag behöver hjälp med 2 frågor:

1. Vad är en svensk forkortning för Newtonmeter?

2. Är meningen veteskapligt rätt skrivit eller ej? Kan ni förbättra den i så fall?

Newtonmeter är måttenheten för en kraft som verkar inom en gränsyta och strävar efter att minska ytan.
Elena_S15
Nm
Explanation:
Newtonmeter (Nm) är en SI-enhet. Den används dels för arbete dels för vridmoment.

Arbete

Arbetet 1 Nm utförs när något förflyttas 1 meter under påverkan av kraften 1 newton (W = F·s). Eftersom arbete är en form av energi används ofta även enheten joule, 1 J = 1 Nm.

Meningen ser ok ut.
Selected response from:

Tony Berglund
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Nm
Tony Berglund
4Nm
Kjelle


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
newtonmeter
Nm


Explanation:
Newtonmeter (Nm) är en SI-enhet. Den används dels för arbete dels för vridmoment.

Arbete

Arbetet 1 Nm utförs när något förflyttas 1 meter under påverkan av kraften 1 newton (W = F·s). Eftersom arbete är en form av energi används ofta även enheten joule, 1 J = 1 Nm.

Meningen ser ok ut.

Tony Berglund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gorel Bylund
7 hrs
  -> Tack!

agree  Reino Havbrandt (X): Meningen är i bästa fall obegriplig, men troligen helt felaktig. Nm är ingen kraft, och det är fråga om väg (sträcka) inte yta.
23 hrs
  -> Stämmer!

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
newtonmeter
Nm


Explanation:
Nm, mewtonmeter är enhet för arbete (energi). Newton (N) då det är fråga om kraft.Kort sagt så kan bifogade mening upplevas som lite tvetydig ( i ett större sammanhang så kanske man kunde se meningen med meningen)

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search