Life lessons

Swedish translation: livsvisdom

16:28 Sep 30, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature / Self-Biography
English term or phrase: Life lessons
Life lessons on what matters most.
Underrubrik i en boktitel. Någon som har ett bra catchy förslag för Life lessons?
Meadow Media
Swedish translation:livsvisdom
Explanation:
...kanske. Livsläxor ger en handfull googleträffar, men "livsvisdom" är betydligt mer etablerat.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Ett ypperligt svar igen. Tack Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5livsvisdom
EKM
4 +1livsråd
Marie Andersson (Allen)
5livslektioner
lena blondel
4Levnadsråd
Ulla Lundquist
3livsläxor
Lisa Frideborg Eddy


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
life lessons
livslektioner


Explanation:
Catchy..., ja det vet jag inte, men hur "catchy" är "life lessons".

eller

lena blondel
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
life lessons
livsläxor


Explanation:
UR - Radio & TV / Sändningstider / Mer om...
... 28 maj 2002 09:12-09:2 P2 Lis Nilheim läser sagan om den unge hjälten Gromoboj som
vandrar ut för att söka lyckan och får lära sig en viktig livsläxa. ...
www.ur.se/cgi-bin/pdb/programtider.cgi?21124 - 15k - Cached - Similar pages

Amfitrite - coachning
... Är du med? Livsläxa 001 Smärta finns. ... Nåja, åtminstone inte med en gång. Det är
inte förrän senare som du till sist lär dig...livsläxa 002". ...
www.amfitrite.se/blilycklig.html - 9k - Cached - Similar pages

Lektioner från ljuset
... gjorde undersökningarna för min bok att detta var ganska vanligt, och att de som
upplevde det här empatiska rollbytet fick lära sig sin livsläxa med hela ...
www.sokaren.se/INDEX124.HTML - 30k - Cached - Similar pages

Bulldozer
... apati. Inga av de ovanstående får dig att må bra. Genom 44 livsläxor
lär Karen Salmanshon dig att njuta av livet. Visst har ...
www.bulldozer.nu/avtryck/sjusynd.html - 11k - Cached - Similar pages

Bokklubben liv & ledarskap
... Bli lycklig för helsike! av Karen Salmansohn Livsläxor utan sockersött
trams En annorlunda självhjälpsbok för cyniker. Den ...
www.livochledarskap.com/bli_medlem.shtml - 21k - Cached - Similar pages

Välkommen till Trollpackan Gun-Britt - Tarot och tidigare liv
... Vilken typ av problem och utmaningar fick jag i detta tidigare liv? Hur hanterade
jag mina livsläxor då? ... Värsta sättet att hantera dessa livsläxor? ...
www.algonet.se/~lazy-b/tarot.htm - 11k - Cached - Similar pages

Välkommen till Trollpackan Gun-Britt - Mer om Tarot
... Livsläxor Jag hjälper Dig gärna att ta reda på vilka livsläxor som Du behöver
arbeta med, eller kanske om Du nyligen varit med om en förfärlig ...
www.algonet.se/~lazy-b/mer.htm - 11k - Cached - Similar pages

Tarot
... självkännedom. Tarot innehåller 78 kort. 22 av dem kallas för "Stora Arkan"
eller stora hemligheten och innehåller livsläxor. De ...
www.stjarnljus.nu/tarot.htm - 2k


Tidningen Broderskap - Innerst inne
... Kanske ska man jämka samman de båda alternativen? Ur ett perspektiv kan
man nog lära sig en livsläxa när man följer andras fotspår. ...
www.tidningenbroderskap.se/ index.php?page=14&ar_id=1003 - 15k


Lisa Frideborg Eddy
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
life lessons
livsvisdom


Explanation:
...kanske. Livsläxor ger en handfull googleträffar, men "livsvisdom" är betydligt mer etablerat.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Ett ypperligt svar igen. Tack Mårten!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo
29 mins
  -> Tack så mycket! :-)

agree  Christina Middel: livsvisdomar klingar bättre än livsläxor
3 hrs
  -> Tack så mycket! :-)

agree  Lena Samuelsson: Håller med om at livsvisdom har en positiv klang medan det kan vara nog så smärtsamt att få sig sitt livs läxa.
6 hrs
  -> Tack så mycket! :-)

agree  Mijo Schyllert: så rätt Lena...
9 hrs
  -> Tack Mijo! :-)

agree  Lisa Frideborg Eddy: Visst har det en mer positiv klang och mer etablerat uttryck, men uttrycket fungerar inte rent praktiskt i vissa översättningar..."Teen abstinence education prevents painful life lessons", t.ex.
15 hrs
  -> Tack, du har helt rätt. :-) För sammanhanget råd i bok tycker jag dock livsvisdom passar bra.

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
life lessons
livsråd


Explanation:
Eller livsvägledning, men det är så långt.
Gillar både Lisas och Mårtens förslag!

Marie Andersson (Allen)
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Låter bra.
8 hrs
  -> Tack Mårten, din visdom också!

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Levnadsråd


Explanation:
bör kanske vara råd för levnad,
inte för livet


Ulla Lundquist
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search