press rights

Swedish translation: copyright (publiseringsrätt?)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:press rights
Swedish translation:copyright (publiseringsrätt?)
Entered by: tauvon

15:25 Apr 8, 2005
English to Swedish translations [Non-PRO]
Printing & Publishing
English term or phrase: press rights
Inte mycket kontext, bara allmän information:
Responsible for this publication (press rights)
Ansvarig utgivare (???)
tauvon
Sweden
copyright (publiseringsrätt?)
Explanation:
Copyright är 'riktig' svenska enl. Collins och jag håller med dem.

Ansvarig utgivare = den person som är 'responsible for the content of the publication of X-media'. Kanske äger/kanske inte äger rätten till artikelen etc.

'press rights' (inte vacker engelska, copyright är bättre/vanligare etc.) = ägs av den som har copyright till en viss artikel etc., dvs den som äger en artikel etc.



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-08 16:11:32 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry - publiceringsrätt? Sent på en fredag ...
Selected response from:

madak
United Kingdom
Grading comment
Tack båda för förslag.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3presstillstånd
Tess Whitty
3copyright (publiseringsrätt?)
madak


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
copyright (publiseringsrätt?)


Explanation:
Copyright är 'riktig' svenska enl. Collins och jag håller med dem.

Ansvarig utgivare = den person som är 'responsible for the content of the publication of X-media'. Kanske äger/kanske inte äger rätten till artikelen etc.

'press rights' (inte vacker engelska, copyright är bättre/vanligare etc.) = ägs av den som har copyright till en viss artikel etc., dvs den som äger en artikel etc.



--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2005-04-08 16:11:32 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry - publiceringsrätt? Sent på en fredag ...

madak
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
Grading comment
Tack båda för förslag.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
presstillstånd


Explanation:
Det kan också vara presstillstånd. Se referenser.

Clearharmony Europe
... demonstranter. Fotografen fick veta att hans bilder var ”oauktoriserade” och
att hans presstillstånd bara gällde officiella evenemang. ...
se.clearharmony.net/articles/200211/3409p.html

Clearharmony Europe
... New Tang Dynasty TV ursprungliga ansökan om presstillstånd avslogs av FN:s
nyhetsavdelning i Genève. Den orsak som gavs var att New Tang Dynasty TV är ...
se.clearharmony.net/articles/200303/5384.html

Tess Whitty
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search