authorisation number

Swedish translation: tillståndsnummer / Id-nummer /godkännandenummer

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:authorisation number
Swedish translation:tillståndsnummer / Id-nummer /godkännandenummer
Entered by: Glenn Viklund

06:40 Apr 29, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Retail / retail
English term or phrase: authorisation number
Detaljhandelsförsäljning. När man betalar med kort och för in kortet i kassan visas ett "authorisation number" på skärmen. Kassan ringer också upp för att godkänna transaktionan: "The till will dial for authorisation for the transaction. When authorisation is obtained, the authorisation number will appear briefly on the screen, and a receipt will be printed for the customer to sign."
Monica Berntsson
Sweden
tillståndsnummer / Id-nummer /godkännandenummer
Explanation:
jag tror alltså inte att det handlar om pin-koden, utan ett godkännande för att kassa/butik är identifierad
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack! Jag hade valt "godkännandenummer".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4godkännandenummer
Hans-Bertil Karlsson (X)
4tillståndsnummer / Id-nummer /godkännandenummer
Glenn Viklund


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tillståndsnummer / Id-nummer /godkännandenummer


Explanation:
jag tror alltså inte att det handlar om pin-koden, utan ett godkännande för att kassa/butik är identifierad


    funderingar
Glenn Viklund
Albania
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56
Grading comment
Tack! Jag hade valt "godkännandenummer".

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
godkännandenummer


Explanation:
så brukar det stå på de kvitton man signerar vid ett kreditkortsköp

Kassaterminalen ringer upp exempelvis VISA:s central som i sin tur kollar med banken att det finns pengar på det aktuella kortet (eller tillgänglig kredit). Det aktuella beloppet reserveras sedan från mitt konto så att jag inte kan ta ut mer än vad som är disponibelt vid senare tillfälle.

Som ett "kvitto" på detta från banken får affären ett godkännandenummer som är affärens garanti för att de ska få sina pengar, vad som än eventuellt händer med mitt konto (om jag lyckas övertrassera det på något sätt...)

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 88




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search