skeg

Swedish translation: skeg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skeg
Swedish translation:skeg
Entered by: Mario Marcolin

15:56 Aug 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / Ship building
English term or phrase: skeg
The boat comes with one or two engines, both with a protective skeg.
David Rumsey
Canada
skeg
Explanation:
alt
"skrovets avslutning i aktern"

Skrovlinjerna har optimerats och vattenströmmen till propellrarna är förmånlig samtidigt som utformning
och uppbyggnad av skrovets avslutning, skeg, är relativt enkel.
SVENSK SJÖFARTS TIDNING –


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 07:10:20 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag ser nu att SKEG står för olika saker i olika sammanhang - bl.a beroende på roderkonstruktion och typ av farkost. Därför - skriv skeg även på svenska!
cf
http://www.segeln-nrw.de/Tips/Segeln/segler-lexikon.htm
http://www.segling.nakterhuset.se/97_04/ladyh.asp
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1skyddsfena
Hans-Bertil Karlsson (X)
5 +1Skeg!
Anette Herbert
4 +1skeg
Mario Marcolin
5skädda
Marianne (X)
3fena
Gabriella Jönsson


  

Answers


49 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
skädda


Explanation:
kallas det.


    Johnson & Evinrude
Marianne (X)
Belgium
Works in field
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Anette Herbert: Skädda används för kajaker och kanoter främst och detta gäller en båt med motor. Se nedan
15 mins
  -> då måste jag ha använt fel ord under de 18 år jag översatt utombordsmotorer

agree  Glenn Viklund: 1. aktre delen av kölen under propelleröppningen; en till kölen under propellern nitad plåt 2. en halvmåneformad trä- el. metallskiva som man fäster på rodret till en roddbåt; i hörnen är den försedd med hål i vilka två styrrep är instuckna.Colliander NOH
1 day 16 hrs

59 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Skeg!


Explanation:
bestämd form skeggen. Tittar man på svenska båtsajter så heter det faktist samma! Något att göra med rodret och kan tydligen också kallas fena (fin)
Se refs.


    Reference: http://www.segling.nakterhuset.se/97_04/ladyh.asp
    Reference: http://home.swipnet.se/~w-27378/byggsidan/Fena%20&%20Roder.h...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: Skeg verkar vara etablerat även i e.g. tyska och tjeckiska Cf även fäljande om en tanker
1 day 14 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fena


Explanation:
Definition in "Glossary of Windsurfing Terminology": "Another word for a fin". Se även länkar nedan.


    Reference: http://home.swipnet.se/~w-27378/byggsidan/Fena%20&%20Roder.h...
    Reference: http://www.multihullboatbuilder.com/workshop/RattleandHum/Ra...
Gabriella Jönsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
skyddsfena


Explanation:
Detta är kanske inte det språkligt mest korrekta, men då vet alla vad det handlar om - en liten triangulär fena som skyddar propellern om man går på grund.

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anette Herbert: Ingen träff vid snabb sökning på nätet
1 hr

agree  Inger Brandt
14 hrs

1 day 15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
skeg


Explanation:
alt
"skrovets avslutning i aktern"

Skrovlinjerna har optimerats och vattenströmmen till propellrarna är förmånlig samtidigt som utformning
och uppbyggnad av skrovets avslutning, skeg, är relativt enkel.
SVENSK SJÖFARTS TIDNING –


--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-18 07:10:20 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag ser nu att SKEG står för olika saker i olika sammanhang - bl.a beroende på roderkonstruktion och typ av farkost. Därför - skriv skeg även på svenska!
cf
http://www.segeln-nrw.de/Tips/Segeln/segler-lexikon.htm
http://www.segling.nakterhuset.se/97_04/ladyh.asp


    Reference: http://www.shipgaz.com/artiklar/fartyg/00/4700donsotanker.ht...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert
4 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search