clear

Swedish translation: fritt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:clear
Swedish translation:fritt
Entered by: Fredrik Pettersson

12:50 Oct 6, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: clear
I en handbok för en elektrisk utombordsmotor i avsnittet om hur man ska montera fästet för akterspegeln står det så här:

Before the installation, Make sure the area between column and bracket is clear.

Här är också en screencast som visar momentet:

http://screencast.com/t/6Mu6V5Xv

Min översättning:

Innan montering måste du se till att inget skräp finns i området mellan stången och fästet.

Vet inte om det kanske menas istället att området ska vara rengjort men då skulle man väl ha sagt att det ska vara Cleaned och inte Clear?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
fritt/tömt
Explanation:
Innan installationen, se till att området mellan stången och fästet är fritt/tömt.

Alternativt: rensat

--------------------------------------------------
Note added at 16 minuter (2011-10-06 13:06:42 GMT)
--------------------------------------------------

Ordet rent används också när det gäller hygien.
Selected response from:

Tomas Rosell
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fritt/tömt
Tomas Rosell
4tomt
Kaj Genell


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fritt/tömt


Explanation:
Innan installationen, se till att området mellan stången och fästet är fritt/tömt.

Alternativt: rensat

--------------------------------------------------
Note added at 16 minuter (2011-10-06 13:06:42 GMT)
--------------------------------------------------

Ordet rent används också när det gäller hygien.

Tomas Rosell
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20
Notes to answerer
Asker: Fritt var ordet, det verkar passa.


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tomt


Explanation:
nära din egen översättning, men vanligt i bruksabvisningar

Kaj Genell
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search