brush plate screw

Swedish translation: kolhållarens fästskruv

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brush plate screw
Swedish translation:kolhållarens fästskruv
Entered by: Fredrik Pettersson

08:10 Oct 7, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: brush plate screw
Brush plate screw förekommer i en handbok för en elektrisk utombordsmotor i en översiktsritning över alla delar. Här är en screencast (ny, inte samma som för tidigare frågor):

http://screencast.com/t/sB4PABqDpfM

Del 49 har jag översatt med Skruv till motstånd (bindestrecket är inte utsatt för att bilda en ordsammansättning, t.ex. har man angett en annan del så här: Spring-T-bar som jag översatt med SPIRALFJÄDER TILL T-SKENA).

Kan inte hitta någon förklaring nånstans vad det skulle kunna betyda. Brush: borste, kvast, pensel?
Plattskruv finns, men hur blir sammansättningen?: Plattskruv för ...?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
kolhållarens fästskruv
Explanation:
"Plate" i detta sammanhang avser nog plåten i hållaren för kolborstarna, som verkar vara tillverkad av tunn plåt. En direktöversättning skulle bli "skruv för borstplåt", vilket inte är särskilt lätt att förstå.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4plåtskruv för kolhållaren
Tomas Rosell
3kolhållarens fästskruv
myrwad


Discussion entries: 1





  

Answers


22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kolhållarens fästskruv


Explanation:
"Plate" i detta sammanhang avser nog plåten i hållaren för kolborstarna, som verkar vara tillverkad av tunn plåt. En direktöversättning skulle bli "skruv för borstplåt", vilket inte är särskilt lätt att förstå.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 48

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plåtskruv för kolhållaren


Explanation:
plate screw = plåtskruv

(brush plate = borstplatta
eventuellt: skruv för borstplatta)

Tomas Rosell
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search