brush

Swedish translation: kolborste

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:carbon brush
Swedish translation:kolborste
Entered by: Fredrik Pettersson

08:18 Oct 7, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: brush
Brush förekommer i en handbok för en elektrisk utombordsmotor i flera olika sammansättning. Jag har lagt upp två screencasts här som visar olika sammansättningar:

http://screencast.com/t/8gsGBDAawgFu
http://screencast.com/t/sB4PABqDpfM

Några exempel är brush plate screw, brush assembly och brush plate holder.

Kan det ha att göra med kolborste?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
kolborste
Explanation:
Jag ville ha reda på vad en kolborste är, och i Nordstedts ordlista står det så här:
"släpkontakt som leder elektrisk ström från stillastående till roterande delar i elektr. maskiner"
Ditt ämne för översättning tycker jag talar för att "kolborste" är på rätt väg. Samma betydelse för borste används i "borstskydd", enligt Nordstedts.
Selected response from:

Jan Nilsson
Sweden
Grading comment
Det borde stämma, på ett ställe skriver de ut Carbon brush så troligen har det förkortats till bara brush ibland.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kolhållare
Tomas Rosell
4kolborste
Jan Nilsson


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kolborste


Explanation:
Jag ville ha reda på vad en kolborste är, och i Nordstedts ordlista står det så här:
"släpkontakt som leder elektrisk ström från stillastående till roterande delar i elektr. maskiner"
Ditt ämne för översättning tycker jag talar för att "kolborste" är på rätt väg. Samma betydelse för borste används i "borstskydd", enligt Nordstedts.

Jan Nilsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Det borde stämma, på ett ställe skriver de ut Carbon brush så troligen har det förkortats till bara brush ibland.

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kolhållare


Explanation:
brush holder = kolhållare

Tomas Rosell
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search