Ethics Hotline

Swedish translation: journummer för etikfrågor

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Ethics Hotline
Swedish translation:journummer för etikfrågor
Entered by: Eva Olsson

16:42 Apr 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: Ethics Hotline
Heta linjen - men etikheta linjen?? Heta linjen för etik?? Etiska heta linjen??

Sammanhang:
XX's Ethics Hotline is also available via telephone free of charge 24 hours a day, seven days a week.
(Från en webbplats där man kan anmäla etiska överträdelser inom företaget)
Eva Olsson
journummer för etikfrågor
Explanation:
fungerar, tycker jag.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack för flera bra alternativ!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5etiklinjen
Tess Whitty
3 +3journummer för etikfrågor
EKM
4etiktelefon
Anette Herbert
1Hotline
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
ethics hotline
etiklinjen


Explanation:
Kan man inte bara säga etiklinjen helt enkelt eller eventuellt etiknummer?



Tess Whitty
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
24 mins
  -> Tack Sven!

agree  madak: rakt och klart
3 hrs
  -> Tack Madeleine!

agree  Reino Havbrandt (X): bästa alternativet om man ska översätta
11 hrs
  -> Tack Reino!

agree  Mario Marcolin
22 hrs
  -> Tack Mario!

agree  Anders G
1 day 2 hrs
  -> Tack Anders!

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
ethics hotline
journummer för etikfrågor


Explanation:
fungerar, tycker jag.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack för flera bra alternativ!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: fungerar tom väldigt bra.
12 mins
  -> Tack Glenn! :-)

agree  Lena Samuelsson: Låter seriöst och kan inte missförstås
13 hrs
  -> Tack Lena! :-)

agree  Rosica Dimitrova
3 days 4 hrs
  -> Tack Rosica! :-)

11 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Hotline


Explanation:
En av mina kunder hade Ethics Helpline, och där kom vi överens om att förkorta det till Helpline, eftersom det inte kunde missförstås i sammanhanget. Huruvida detta passar din kund, får du väl fråga dem om.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ethics hotline
etiktelefon


Explanation:
Företagets etiktelefon tycker jag låter kort och bra, om förklaring av dess funktion getts innan. Jämför t.ex trafiktelefon för trafikfrågor.


    Reference: http://sr.se/cgi-bin/kristianstad/program/index.asp?ProgramI...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search