diversion of contract awards

Swedish translation: oriktig tilldelning av kontrakt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:diversion of contract awards
Swedish translation:oriktig tilldelning av kontrakt
Entered by: Madelen Neikter

19:30 Apr 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: diversion of contract awards
Etikregler för företag.

...improper supplier or contractor selection based on personal gain, improper negotiation or diversion of contract awards.

Jag har kommit fram till att man kan säga tilldelning av kontrakt, men sedan är det stopp.... ge kontrakt till olämplig person... ???
Eva Olsson
oriktig tilldelning av kontrakt
Explanation:
Under rubriken: "Korruption inom den privata sektorn - Gemensam åtgärd".
Selected response from:

Madelen Neikter
Grading comment
Låter formellt och bra. Tack allihop för hjälp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1nedan
Glenn Viklund
3oriktig tilldelning av kontrakt
Madelen Neikter


Discussion entries: 3





  

Answers


12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
nedan


Explanation:
diversion kan ju ha lite olika betydelser - avvikelse är en. Jag gissar på att man här menar att man inte får avvika från givna kriterier vid tlldelning av kontrakt.

Man har satt upp vissa förutsättningar och från dessa får man inte avvika under upphandlingen.

Dock inte helt enkelt, har du mer kontext?

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 17 hrs 3 mins (2005-04-18 12:34:24 GMT)
--------------------------------------------------

OK. Nja, avvikelse från *reglerna* om kontraktstilldelning, tror jag isf blir bra.

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: Ditt förslag låter vettigt
3 days 5 hrs
  -> tack så mycket, Lena!

2 days 21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
oriktig tilldelning av kontrakt


Explanation:
Under rubriken: "Korruption inom den privata sektorn - Gemensam åtgärd".


    Reference: http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/sv/jha/ACF58...
Madelen Neikter
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Låter formellt och bra. Tack allihop för hjälp!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search