big backhand snap

Swedish translation: stor backhand-snap

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:big backhand snap
Swedish translation:stor backhand-snap
Entered by: Fredrik Pettersson

15:37 Sep 8, 2013
English to Swedish translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation
English term or phrase: big backhand snap
Jag undertextar en dokumentär om en surfstjärna, och i en av många tävlingsreferat från surfomgångarna som visas säger de så här:

-Here's XXX XXX out the back.
-Go, go.

Bit hit, big hit.

Big backhand snap
winding up right here,

just hammering that backhand turn.

And another finishing maneuver,
two huge turns on the outside.

This was a perfect 10.

Snap tror jag betyder ungefär Snärt. Men vad kan Backhand betyda?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
stor backhand-snap
Explanation:
backhand betyder att hon surfar med ryggen mot vågen, själva namnen på svängar etc. översätts inte...
Selected response from:

J. Goldman
Spain
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1stor backhand-snap
J. Goldman
4ordentlig vänstervändning
Ann Kapborg


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ordentlig vänstervändning


Explanation:
Hittade lite webbplatser som handlade om surfning och drog denna slutsats. Den översta referensen är den om snap=vändning, den andra till backhand och andra surftermer. Översättningen av big är jag inte så säker på men den bör vara lättare för dig då jag förmodar att du vant dig lite vid jargongen.


    Reference: http://www.surfingvancouverisland.com/surf/tricktips/frontsi...
    Reference: http://www.sportsdefinitions.com/surfing/Backhand-turn.html
Ann Kapborg
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
stor backhand-snap


Explanation:
backhand betyder att hon surfar med ryggen mot vågen, själva namnen på svängar etc. översätts inte...

J. Goldman
Spain
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ann Kapborg: Vad bra att någon riktigt kunnig hittade hit :)
17 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search