Bring on the chin music

Swedish translation: Fram med varningskasten

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Bring on the chin music
Swedish translation:Fram med varningskasten
Entered by: Curt Sandell (X)

11:00 Apr 13, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation
English term or phrase: Bring on the chin music
American football
slang term for a pitched ball that is high and inside
Irene Peet
United States
fram med varningskasten
Explanation:
När du säger "pitched ball" låter det inte som am. fotboll utan baseboll. "Pitch" är rätt specifikt baseboll. I så fall är "chin music" en humorisktisk beskrivning av kast som närmar sig huvudet på slagmannen och brukar ha till syfte att "varna" eller intimidera slagmannen (för att bli för säker).

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 17 mins (2004-04-14 07:18:09 GMT)
--------------------------------------------------

I samband med \"end around/guard pulls\"-frågan förstod jag att din text faktiskt handlade om am-fotboll. Vidare forskning bekräftar att \"chin music\" inte verkar allmänt ha tagits upp i fotbollsterminologi (däremot kan quarterbacken sägas \"pitcha\" bollen). Kanske här en basebollanalogi som innebär en passning som helt enkelt hamnar nära passningsmottagarens huvud. Kanske mera kontext skulle hjälpa.
Selected response from:

Curt Sandell (X)
Spain
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4fram med varningskasten
Curt Sandell (X)
3smörpassning
Roger Sjölander


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bring on the chin music
smörpassning


Explanation:
kanske, men bara om den går fram till avsedd mottagare.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
bring on the chin music
fram med varningskasten


Explanation:
När du säger "pitched ball" låter det inte som am. fotboll utan baseboll. "Pitch" är rätt specifikt baseboll. I så fall är "chin music" en humorisktisk beskrivning av kast som närmar sig huvudet på slagmannen och brukar ha till syfte att "varna" eller intimidera slagmannen (för att bli för säker).

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 17 mins (2004-04-14 07:18:09 GMT)
--------------------------------------------------

I samband med \"end around/guard pulls\"-frågan förstod jag att din text faktiskt handlade om am-fotboll. Vidare forskning bekräftar att \"chin music\" inte verkar allmänt ha tagits upp i fotbollsterminologi (däremot kan quarterbacken sägas \"pitcha\" bollen). Kanske här en basebollanalogi som innebär en passning som helt enkelt hamnar nära passningsmottagarens huvud. Kanske mera kontext skulle hjälpa.

Curt Sandell (X)
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne: baseball term,
27 mins

agree  Roger Sjölander: Ja, naturligtvis är det baseball. Dumma mig. Ignorera mitt svar.
1 hr

agree  Paul Svensson
6 hrs

agree  Thor Truelson: Yes. This is when a pitcher throws near a batter in baseball usually to get him to move away from the plate and put a little fear into him.
1 day 8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search