cap

Swedish translation: landslags/klubblagsplats

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cap
Swedish translation:landslags/klubblagsplats
Entered by: Mats Wiman

11:15 Jun 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation / soccer
English term or phrase: cap
First cap for Zinedine Zidane?
Pele has joined the growing list of experts tipping Juve's playmaker Zinedine Zidane for an England cap in the near future.
Paul Svensson
landslagsplats
Explanation:
även om logiken är underlig: Varför skulle han få en sådan, fransman som han är?

6 sport. lagmössa som utmärkelse; obtain (win) a cap bli uttagen till landslaget; obtain (win) five caps bli uttagen till landslaget fem gånger
II vb tr
1 a) sätta mössa (kapsyl, lock etc.) på b) univ. förläna ngn en akademisk grad c) sport. ge ngn lagets mössa som utmärkelse; be capped [for England] bli uttagen till [engelska] landslaget
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5landskamp
Anders Ryman
4landslagsplats
Mats Wiman


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
landslagsplats


Explanation:
även om logiken är underlig: Varför skulle han få en sådan, fransman som han är?

6 sport. lagmössa som utmärkelse; obtain (win) a cap bli uttagen till landslaget; obtain (win) five caps bli uttagen till landslaget fem gånger
II vb tr
1 a) sätta mössa (kapsyl, lock etc.) på b) univ. förläna ngn en akademisk grad c) sport. ge ngn lagets mössa som utmärkelse; be capped [for England] bli uttagen till [engelska] landslaget


Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lisa Frideborg Eddy: maken säger att sin 'cap' får man inte vid uttagningen utan först när man spelar för sitt land (bänkvärmare blir utan mao)
3 hrs

1580 days   confidence: Answerer confidence 5/5
landskamp


Explanation:
I vanliga fall talar man om hur många landskamper någon har spelat - hur många "caps" hon/hon har.

Anders Ryman
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search