proaktive

Swedish translation: proaktiv

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:proaktive
Swedish translation:proaktiv
Entered by: Reino Havbrandt (X)

12:49 Apr 17, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: proaktive
oncentration on core competencies, JOT production, as well as the constant growth of automation and unmanned production have increased the role of preventive and even proactive maintenance.
Koncentration på kärnkompetensen, JOT.produktion, samt konstant tillväxt av automation och obemannad produktion har ökat betydelsen av förebyggande och proaktivt underhåll.
Reino Havbrandt (X)
Sweden
(förebyggande och till och med) proaktivt (underhåll)
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2005-04-17 13:36:55 GMT)
--------------------------------------------------

Exempel från formel 1:

- förebyggande: oljebyte efter varje lopp
- proaktivt: skrota motorn efter 2 lopp och sätt i en splitter ny.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4(förebyggande och till och med) proaktivt (underhåll)
Sven Petersson
4förebyggande
Tony Berglund
3proaktiv
Lena Samuelsson
3felorsaksinriktat underhåll
Klas Törnquist


Discussion entries: 1





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förebyggande


Explanation:
förebyggande underhåll

Tony Berglund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 55

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
(förebyggande och till och med) proaktivt (underhåll)


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2005-04-17 13:36:55 GMT)
--------------------------------------------------

Exempel från formel 1:

- förebyggande: oljebyte efter varje lopp
- proaktivt: skrota motorn efter 2 lopp och sätt i en splitter ny.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14550
Grading comment
Tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert: proaktiv, inriktad på förutsebara framtida situationer och ofta på att förhindra något oönskat, (NE)
45 mins
  -> Thank you very much!

agree  Tess Whitty: proaktiv fungerar bra
2 hrs
  -> Thank you very much!

agree  Gorel Bylund
16 hrs
  -> Thank you very much!

agree  Lena Samuelsson: Men är inte det som Anette säger detsamma som förebyggande underhåll?
1 day 2 hrs
  -> See http://www.maintenanceresources.com/ReferenceLibrary/OilAnal... (found by Klas).

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
felorsaksinriktat underhåll


Explanation:
...kanske kan duga. Alt "felorsaksförebyggande underhåll".


    Reference: http://www.maintenanceresources.com/ReferenceLibrary/OilAnal...
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Varör skapa ett nytt långt or när det redan finns ett kort i bruk? Din referens är mycket klar och tydlig; den är värd KudoZ!
16 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
proaktiv


Explanation:
Vad tvekar du om? Du är mog inne på rätt spår. Det finns tydligen någon slags nyansskillnad mellan förebyggande och proaktivt underhåll. Gud vad de hittar på!

Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 972




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search