Thermal overload protection

Swedish translation: temperaturvakt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Thermal overload protection
Swedish translation:temperaturvakt
Entered by: Reino Havbrandt (X)

09:29 Apr 20, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Generatorskydd
English term or phrase: Thermal overload protection
Komponent i motorer och transformatorer;
Jag har använt termiskt överlastskydd, och ibland temperaturvakt, men såg nu att Eurodicautom har det SIS-godkända uttrycket termisk överlastsutlösare Reference SS 401 03 10.-1987 .
Så vad ska vi kalla grunkan?
Reino Havbrandt (X)
Sweden
temperaturvakt
Explanation:
är nog mera lättillgängligt för de större befolkningsgrupperna (exkl. praktiserande jurister), än t.ex. termisk överlastsutlösare...
Selected response from:

Kjelle
Grading comment
Tack för alla synpunkter! Valde temperaturvakt i det här fallet. Kort, enkelt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2överhettningsskydd
Kristina Thorne
5termiskt överlastskydd
Sven Petersson
3 +1temperaturvakt
Kjelle
3termisk överbelastningsskyddssystem
Rosica Dimitrova


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
thermal overload protection
termisk överbelastningsskyddssystem


Explanation:
thermal overload - termisk överlastsutlösare
overload protection - överbelastningsskyddssystem
Termisk överbelastningsskyddssystem kanske?

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2005-04-20 09:41:37 GMT)
--------------------------------------------------

termiskT


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Rosica Dimitrova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 89

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
thermal overload protection
överhettningsskydd


Explanation:
Kan du inte bara kalla det överhetningsskydd kort och gott?

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 775

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tomas Onsjö
1 min
  -> Tack, Tomas!

agree  Gorel Bylund: Det duger väl alldeles utmärkt
9 mins
  -> Hej, Görel!

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
thermal overload protection
temperaturvakt


Explanation:
är nog mera lättillgängligt för de större befolkningsgrupperna (exkl. praktiserande jurister), än t.ex. termisk överlastsutlösare...

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 680
Grading comment
Tack för alla synpunkter! Valde temperaturvakt i det här fallet. Kort, enkelt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gorel Bylund: Också bra
3 mins
  -> tack ska du haa!

22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
thermal overload protection
termiskt överlastskydd


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.abb.se/global/abbzh/abbzh251.nsf!OpenDatabase&db=...
    Reference: http://www.ostergrens.se/katalog/1-6-801a.asp
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14497




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search