lean

Swedish translation: smidig

15:43 Apr 21, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Flexibel tillverkning
English term or phrase: lean
Lean and hungry

Lean and hungry” is how Mr ­X describes his new FMS.
Tunn och hungrig??
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Swedish translation:smidig
Explanation:
Det finns ingen exakt motsvarighet här på svenska - precis som Mats säger är "slimmad" rätt i andra sammanhang.

Tänk dig en gepard eller något annat graciöst kattdjur som jagar så får du den association man vill åt genom uttrycket.

Lite andra förslag som kanske kan funka:

högeffektiv
mördande effektiv
vältrimmad
skarp(slipad)

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2005-04-21 16:27:26 GMT)
--------------------------------------------------

\"kuslig precision\" kanske också kan passa in.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack! :
anläggningen lämpar sig för smidiga bearbetningsprinciper
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3mager
Mats Wiman
4 +2smidig
EKM


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
mager


Explanation:
lean = 'mager' används om t.ex. flygbränsleblandning
lean organisation kallas oftast 'slimmad' eller 'personalreducerad'

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tomas Onsjö
5 mins

agree  Tess Whitty
18 mins

agree  Ove Johnsson: What is meant is actually "on the go" i.e. "på hugget" in Swedish.
28 mins
  -> 'hungry' ja.

neutral  Mårten Sandberg: du tänker logiskt; om man är mager är man rimligtvi hungrig också eller... ;)
8 hrs

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
smidig


Explanation:
Det finns ingen exakt motsvarighet här på svenska - precis som Mats säger är "slimmad" rätt i andra sammanhang.

Tänk dig en gepard eller något annat graciöst kattdjur som jagar så får du den association man vill åt genom uttrycket.

Lite andra förslag som kanske kan funka:

högeffektiv
mördande effektiv
vältrimmad
skarp(slipad)

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2005-04-21 16:27:26 GMT)
--------------------------------------------------

\"kuslig precision\" kanske också kan passa in.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack! :
anläggningen lämpar sig för smidiga bearbetningsprinciper

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: (väl)trimmad
8 hrs
  -> Tack Mårten! :-)

agree  Mario Marcolin: (väl)trimmad och motiverad
2 days 22 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search