clamping

Swedish translation: fasthållning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:clamping
Swedish translation:fasthållning
Entered by: Mats Wiman

10:51 Apr 27, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: clamping
Min kund vill ha följande text:
By pushing the joystick to „KLAMPNING TILL“ the clamp levers clamp the piece.
Är det ok, eller ska jag rekommendera något annat?
clamping 1) klampning inspänning

1) Klampning används i denna betydelse i ett fåtal texter på Internet, däremot inte i ordböcker. Ordet kan vara på väg in i svenskan, och kommer kanske att finnas parallellt med betydelsen "gå så det hörs tydligt".
Reino Havbrandt (X)
Sweden
fasthållning
Explanation:
"Fasthållning PÅ" eller "Spänn fast"

Norstedts om clamp:
II vb tr
1 spänna (klämma) fast, klämma (trycka) ihop, foga samman; förstärka; she clamped her jaws hon klämde ihop käkarna
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack! Jag behåller kundens klampning, men rekommenderar ändring till inspänning eller fastspänning.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3fasthållning
Mats Wiman
4fastlåsning/ ev. spänna fast
Katarina Andersson
2krampning
Kristina Thorne


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
krampning


Explanation:
OK, inte mitt område, men om du nu måste komma med ett nytt ord kunde krampning vara bättre än "klampning" då det väl är krampor som avses? Inga som helst träffar på google, tyvärr.

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 775

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
fasthållning


Explanation:
"Fasthållning PÅ" eller "Spänn fast"

Norstedts om clamp:
II vb tr
1 spänna (klämma) fast, klämma (trycka) ihop, foga samman; förstärka; she clamped her jaws hon klämde ihop käkarna


Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Tack! Jag behåller kundens klampning, men rekommenderar ändring till inspänning eller fastspänning.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kristina Thorne: Spänn fast.
1 min

agree  Sven Petersson: Spänn fast.
2 hrs

agree  Mårten Sandberg: klampning går bort
2 hrs

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fastlåsning/ ev. spänna fast


Explanation:
Här skulle jag nog använda 'fastlåsning' eller 'fastspänning' som mer eller mindre tidigare sagts i ett av svaren. Krampning är nog ett mindre bra alternativ eftersom det hänvisas mer till stål- och metallindustrin och så vidare. Dock kan man ju kanske använda 'klampning' även om jag inte direkt sett det i den här kontexten men betydelsen är väl mer eller mindre densamma.

Katarina Andersson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 25




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search