Explosive valve

Swedish translation: Övertrycksventil

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Explosive valve
Swedish translation:Övertrycksventil
Entered by: Hans Näslund

10:24 Feb 21, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Explosive valve
Jag översätter en rysk text, där det förekommer en term som på engelska översätts som "explosive valve". Vad kan det heta poå svenska?

(Termen förekommer i en beskrivning av en bakugn för industriellt bruk. Det finns inget sammanhang, utan termen finns bara i en uppräkning av komponenter.)
Hans Näslund
Sweden
övertrycksventil
Explanation:
skulle jag gissa på. Det är väl det enda i en ugn som kan explodera, om man nu inte lägger nitroglycerin i bullarna :-)

Explodera är kanske inte rätt ord, utlösa heter det väl...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Grading comment
"Explosionsventil" ger inga träffar på svenska webbsidor - det verkar som om ordet inte används. det är nog "övertrycksventil" det ska vara.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4övertrycksventil
Hans-Bertil Karlsson (X)
4explosionsventil
Eva Palm


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
explosionsventil


Explanation:
enligt Eng Sv Industrilexikon så är det explosionsventil
Annars kan valve även vara
*klaff
*luftavstängningsventil
*slussventil
*spjäll


Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
övertrycksventil


Explanation:
skulle jag gissa på. Det är väl det enda i en ugn som kan explodera, om man nu inte lägger nitroglycerin i bullarna :-)

Explodera är kanske inte rätt ord, utlösa heter det väl...

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
"Explosionsventil" ger inga träffar på svenska webbsidor - det verkar som om ordet inte används. det är nog "övertrycksventil" det ska vara.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search