FLEX HOSE ASS’Y: P/N 4240 ½” MPT x ½” JIC 37° FEMALE FLARE

Swedish translation: FLEXIBEL SLANG

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:FLEX HOSE ASS’Y
Swedish translation:FLEXIBEL SLANG
Entered by: PMPtranslations

21:47 May 29, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: FLEX HOSE ASS’Y: P/N 4240 ½” MPT x ½” JIC 37° FEMALE FLARE
Ingen kontext, dålig figur. Någon som känner till en svensk beteckning?
PMPtranslations
enhet med flexibel slang
Explanation:
artiklenummer xxx 1/2 MPT .... invändig flare?
MPT JIC kan lämnas oöversatt. MPT är en utvändig rörgänga, tror jag, JIC anger också anslutningens typ. Flare är en typ av koppling, där man flänsar ut röret inuti en rörligt monterad överfallsmutter.
Selected response from:

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Grading comment
Tack! Uppskattar också övriga tankar kring MPT, JIT etc.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1flexibel rörkoppling
Hans-Bertil Karlsson (X)
2enhet med flexibel slang
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
flexibel rörkoppling


Explanation:
borde det väl vara

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki
1 hr

8 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
enhet med flexibel slang


Explanation:
artiklenummer xxx 1/2 MPT .... invändig flare?
MPT JIC kan lämnas oöversatt. MPT är en utvändig rörgänga, tror jag, JIC anger också anslutningens typ. Flare är en typ av koppling, där man flänsar ut röret inuti en rörligt monterad överfallsmutter.


    Reference: http://sdcollins.home.mindspring.com/Plumbing-2.html
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026
Grading comment
Tack! Uppskattar också övriga tankar kring MPT, JIT etc.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  uffe: kan ass'y vara en förkortning för assembly. I så fall kan det i åtminstone några sammanhang översättas med sammnaställning t.ex en sammanställningsritning eller lista där de komponenter ingår som skall bilda en detalj i en tillverkning av en produkt.
3 days 10 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search