web bugs

Swedish translation: webbsignaler

11:06 Dec 22, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: web bugs
Privacy policy

XX may use session specific cookies* or web bugs** to obtain non-personal information Data regarding your use of this Website including IP address*** and session number****.

Webbsignaler?
caroline persson
Sweden
Swedish translation:webbsignaler
Explanation:
Jo, det skall det heta enligt Paginas IT-ordlista

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2003-12-22 11:29:55 GMT)
--------------------------------------------------

Webbsignal

PÄ engelska web beacon, web bug eller empty (tom) GIF. AnvÀnds tillsammans med cookies och Àr en ofta transparent grafisk bild, vanligen inte större Àn 1 x 1 pixel, som placeras pÄ en webbplats eller i ett e-postmeddelande och som anvÀnds för att övervaka upptrÀdandet hos en besökare pÄ webbplatsen eller hos den som skickar e-posten. NÀr HTML-koden för webbsignalen pekar mot en webbplats dit informationen skickas kan den samtidigt skicka med IP-adressen för datorn som hÀmtade bilden, vid vilken tidpunkt och hur lÀnge webbsignalen visades, typen av webblÀsare som lÀste bilden samt vilka tidigare instÀllda cookie-vÀrden som fanns i datorn.

Webbsignaler anvÀnds vanligen av utomstÄende för att övervaka aktiviteten pÄ en plats. En webbsignal kan upptÀckas genom att man tittar pÄ kÀllkoden (kÀllan) för webbsidan och letar efter IMG-taggar som laddas frÄn nÄgon annan webbserver Àn resten av webbplatsen. Genom att inte tillÄta cookies kan man förhindra att webbsignaler följer anvÀndarens aktivitet. Webbsignalen kommer ÀndÄ att göra ett otillÄtet besök men anvÀndarens unika information kan inte skickas vidare.

Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3webbsignaler
Lisa Lloyd
4transparenta gif-filer eller web bugs
Anna Ryden (X)


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transparenta gif-filer eller web bugs


Explanation:
Hittade en förklaring pÄ computer security center: Cookiefiler som inte kommer direkt frÄn den hemsida/sajt du besöker brukar kallas " third-party cookies" ellerr "foreign cookies". Ibland anvÀnds den typen av cookiefiler tillsammans med speciella transparenta gif-filer för att rÀkna antalet besökare pÄ en hemsida eller för att hÄlla kontroll pÄ eventuella svar via epost som du gjort under ditt besök. Man kan ocksÄ samla in information om hur du anvÀnt hemsidan, vilka sidor du tittat pÄ eller för att föra vissa instÀllningar i din weblÀsare pÄ detta sÀtt. Transparanta GIF filer kallas ocksÄ "web beacons " eller "web bugs".


    Reference: http://www.csc.se/mozilla_firebird/cookies.html
Anna Ryden (X)
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 26

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
webbsignaler


Explanation:
Jo, det skall det heta enligt Paginas IT-ordlista

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2003-12-22 11:29:55 GMT)
--------------------------------------------------

Webbsignal

PÄ engelska web beacon, web bug eller empty (tom) GIF. AnvÀnds tillsammans med cookies och Àr en ofta transparent grafisk bild, vanligen inte större Àn 1 x 1 pixel, som placeras pÄ en webbplats eller i ett e-postmeddelande och som anvÀnds för att övervaka upptrÀdandet hos en besökare pÄ webbplatsen eller hos den som skickar e-posten. NÀr HTML-koden för webbsignalen pekar mot en webbplats dit informationen skickas kan den samtidigt skicka med IP-adressen för datorn som hÀmtade bilden, vid vilken tidpunkt och hur lÀnge webbsignalen visades, typen av webblÀsare som lÀste bilden samt vilka tidigare instÀllda cookie-vÀrden som fanns i datorn.

Webbsignaler anvÀnds vanligen av utomstÄende för att övervaka aktiviteten pÄ en plats. En webbsignal kan upptÀckas genom att man tittar pÄ kÀllkoden (kÀllan) för webbsidan och letar efter IMG-taggar som laddas frÄn nÄgon annan webbserver Àn resten av webbplatsen. Genom att inte tillÄta cookies kan man förhindra att webbsignaler följer anvÀndarens aktivitet. Webbsignalen kommer ÀndÄ att göra ett otillÄtet besök men anvÀndarens unika information kan inte skickas vidare.




    Reference: http://www.pagina.se/itord/default.asp?Id=4634
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattias Karïżœn
1 day 7 hrs

agree  Mario Marcolin: borde heta webbkryp? :)
3 days 1 hr

agree  Henrik Brameus
10 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search