International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

professional reading

Swedish translation: material (dokument) som har med jobbet att göra

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:professional reading
Swedish translation:material (dokument) som har med jobbet att göra
Entered by: Maria Bertilsson

10:40 Jan 28, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: professional reading
"Needs to keep up on professional reading." Argument för att köpa en mobil enhet. Man behöver alltså inte vara på jobbet för att ha möjlighet till "professional reading"...

Något i stil med "arbetsdokument" kanske?
Maria Bertilsson
France
material (dokument) som har med jobbet att göra
Explanation:
Professional tolkar jag har som lite snömos - det handlar bara om vanliga "papper" från jobbet sóm måste läsas igenom och som man kan göra på annan plats än vid sitt skrivbort.

Något i stil med: Behov av att hålla dig uppdaterad med dokument som har med jobbet att göra
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Grading comment
Tack! Det är säkert innebörden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5facklitteratur
Henrik Brameus
4 +1material (dokument) som har med jobbet att göra
Hans-Bertil Karlsson (X)
4läsa vetenskapliga, fackliga publikationer
Sven Petersson
3yrkesmässig information
mxlxoxmxb (X)


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
läsa vetenskapliga, fackliga publikationer


Explanation:
My interpretation.
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14554

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
material (dokument) som har med jobbet att göra


Explanation:
Professional tolkar jag har som lite snömos - det handlar bara om vanliga "papper" från jobbet sóm måste läsas igenom och som man kan göra på annan plats än vid sitt skrivbort.

Något i stil med: Behov av att hålla dig uppdaterad med dokument som har med jobbet att göra

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack! Det är säkert innebörden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
2 hrs
  -> Tack Brandt

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
yrkesmässig information


Explanation:
yrkesmässig information kanske kan passa i sammanhanget.

mxlxoxmxb (X)
PRO pts in pair: 18

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
facklitteratur


Explanation:
Det brukade det het en gång i tiden i alla fall.

Henrik Brameus
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 113




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search