leaky feeder radio system

Swedish translation: radiosystem med läckande koaxialkablar

05:33 Apr 18, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications)
English term or phrase: leaky feeder radio system
The company was exploring the possibility of having a leaky feeder radio system compatible with the electro-magnetic field interference sensibility of the electrical detonators in use.

Texten handlar om kommunikation med gruvarbetare som befinner sig under jord.
Birgitta G (X)
Sweden
Swedish translation:radiosystem med läckande koaxialkablar
Explanation:
Ref nedan:
"Hjärtat i radiokommunikationen är en master, som är placerad långt inne i tunnlarna och ansluten till en centralt belägen dator. Radiovågorna transporteras mellan mastern och loken genom så kallade läckande koaxialkablar som går längs taket i tunnlarna. En läckande koaxialkabel är slitsad för att radiovågorna ska läcka ut och nå antennerna på lokens tak."
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Stort tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4radiosystem med läckande koaxialkablar
myrwad
3kommunikationsradiosystem via koaxialkabel
Katarina Andersson


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kommunikationsradiosystem via koaxialkabel


Explanation:
Detta är endast ett modest förslag. Jag tittade efter förklaringen på engelska på mining-technology.com och det är ju ett slags signalsysradiosystem via koaxialkablar men den rätta termen är ju lite svårare. Ev. signalradiosystem via koaxialkabel.

Katarina Andersson
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
radiosystem med läckande koaxialkablar


Explanation:
Ref nedan:
"Hjärtat i radiokommunikationen är en master, som är placerad långt inne i tunnlarna och ansluten till en centralt belägen dator. Radiovågorna transporteras mellan mastern och loken genom så kallade läckande koaxialkablar som går längs taket i tunnlarna. En läckande koaxialkabel är slitsad för att radiovågorna ska läcka ut och nå antennerna på lokens tak."


    Reference: http://www.akerstroms.se/lkab.asp
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 76
Grading comment
Stort tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search