primate nations

Swedish translation: primatrikena

22:21 Sep 3, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Zoology
English term or phrase: primate nations
Kontext:
"Written Declaration - help save the primate nations."

Rätt uttryck? Tack.
Radoslava Peterson
Swedish translation:primatrikena
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack båda för hjälpen. Det känns som primatriken, analogt med djurriken, är ett ganska bra uttryck.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1primatnationerna
Kent Andersson
4primatrikena
Sven Petersson


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
primatrikena


Explanation:
:o)


Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tack båda för hjälpen. Det känns som primatriken, analogt med djurriken, är ett ganska bra uttryck.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kent Andersson: I biologisk mening finns det inga primatriken men i politisk mening kan de kanske tänkas existera.
4 days
  -> Analogt djurriket, växtriket, etc.

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
primatnationerna


Explanation:
Begreppet "nation" här, syftar inte till stater eller länder utan relaterar till begreppet "folk", dvs. varelser (vanligen människor) som knyts samman av en gemensam identitet (i det här fallet art). "The primate nations" är ett begrepp som främst används av olika organisationer som verkar för djurens rätt i samhället och som ser andra primater som (mer eller mindre) jämställda med människor.
Mig veterligen finns inget motsvarande begrepp på svenska så det är väl upp till dig att mynta ett.

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2007-09-08 15:43:05 GMT)
--------------------------------------------------

Frågan har för övrigt mer med politik än zoologi att göra.

--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2007-09-08 23:38:16 GMT)
--------------------------------------------------

Ang. Tage Lindbom: Uttrycket "människoriket" är inte helt okänt i religösa sammanhang. Det har dock ingen biologisk relevans och kan inte anses analogt med rikena inom systematiken. Uttrycket "primate nations" är dock ingen analogi till de biologiska riken heller, det syftar till att andra primater ses som jämlikar till människor och bör behandlas därefter. Mitt förslag är kanske inte det bästa eftersom det naturligtvis kan föra tankarna till landstycken, men det kan ju å andra sidan det engelska uttrycket också.

Kent Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: "-nationerna" för tanken till geografiskt avgränsade landstycken, och det kan väl inte vara meningen? Därför vidareutvecklade jag temat "-riket", som i djurriket, växtriket, etc. - Addendum: Hm, vad säger du då om "människoriket"; myntat av Tage Lindbom?
2 hrs
  -> Riken är en (väl definierad) separat nivå inom systematiken och jag måste motsätta mig en nydefinition av begreppet. Ang. nation så används det i andra betydelser än landstycken, se t.ex. NE:s definition av nation.

agree  Jan Sundström: Behåll nationerna, analogi med t ex Nation of Islam. Syftar här på ett citat av Henry Beston 1928. Översättningen blir lättare att härleda om man håller sig nära originalet: http://www.ad-international.org/admin/downloads/primate_nati...
2 days 11 mins
  -> Tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search