Bark breeding beetle

Swedish translation: barklevande skalbagge

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Bark breeding beetle
Swedish translation:barklevande skalbagge
Entered by: Åsa Valley

18:33 Sep 10, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Zoology
English term or phrase: Bark breeding beetle
...and wood breeding beetle.
Both are mentioned in a text about insect pests in forestry.
Åsa Valley
Sweden
barklevande skalbagge
Explanation:
Det finns många olika arter som är barklevande. "Wood breeding beetles" är naturligtvis vedlevande skalbaggar.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-10 20:52:12 GMT)
--------------------------------------------------

Kommentar till Meadow Media: Det finns många olika bark- respektive vedlevande arter som betraktas som skadedjur inom skogsbruket, inte bara blå praktbagge och behårad tallbock. En som varit på tapeten i Gudruns och Pers spår är den åttatandade granbarkborren (Ips typographus).
Selected response from:

Kent Andersson
Grading comment
Stort tack, stämmer att jag borde ha lämnat lite mer kontext...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3barklevande skalbagge
Kent Andersson
4blå praktbagge
Folke Nettelblad
4 -1barkborre
Radoslava Peterson


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bark breeding beetle
blå praktbagge


Explanation:
Blå praktbagge (Phaenops cyanea ) respektive behårad tallbock (Monochamus galloprovincialis)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-10 19:35:11 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.dgaae.de/html/publi/mitt2006/235.pdf

Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kent Andersson: Blå praktbagge är förvisso en barklevande bagge men det är bara en av många arter :-)// Arten Phaenops cyanea heter blue pine wood borer på engelska (se t.ex. din egen ref.) och är "a bark breeding beetle". "Bark breeding beetle" är inget artnamn.
25 mins
  -> Du har givetvis rätt. Jag körde min standardmetod att Googla via det latinska namnet, men jag hade så bråttom med ett eget jobb att jag aldrig tog mig tid att läsa vad det egentligen stod i Googleträffarna. Illa!

agree  Meadow Media: Nog är det väl de specifika arterna som menas i det här fallet där det handlar om "insect pests"
1 hr

43 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
bark breeding beetle
barklevande skalbagge


Explanation:
Det finns många olika arter som är barklevande. "Wood breeding beetles" är naturligtvis vedlevande skalbaggar.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-09-10 20:52:12 GMT)
--------------------------------------------------

Kommentar till Meadow Media: Det finns många olika bark- respektive vedlevande arter som betraktas som skadedjur inom skogsbruket, inte bara blå praktbagge och behårad tallbock. En som varit på tapeten i Gudruns och Pers spår är den åttatandade granbarkborren (Ips typographus).


    Reference: http://www2.slu.se/forskning/notiser/notiser02/notiser02-05....
    Reference: http://www.entom.slu.se/margborre/fiender.htm
Kent Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 23
Grading comment
Stort tack, stämmer att jag borde ha lämnat lite mer kontext...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Folke Nettelblad: Du har naturligtvis rätt i att det är övergripande beskrivningar och inte artnamn. Borde ha läst den referens jag nämnde...
13 mins
  -> Wood breeding beetle resp. bark breeding beetle är inga artnamn, utan hänvisar endast till deras respektive ekologiska nischer. Phaenops cyanea = blue pine wood borer och Monochamus galloprovincialis = black pine sawyer beetle.

agree  Jan Sundström: Lite konstigt att de står i singular, men jag är inne på att det är samlingsnamn för grupperna som avses. Varför skulle annars just dessa två arter pekas ut?! Men Åsa kan väl posta mer kontext, eller reda ut det med kunden?!
3 hrs
  -> Tack! Håller med om att mer kontext inte skulle skada men det finns inga arter som heter "bark breeding beetle" eller "wood breeding beetle" så utpekande av arter är uteslutet (såvida det inte står fel i källtexten förstås).

agree  Kjelle
10 hrs
  -> Tack!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
bark breeding beetle
barkborre


Explanation:
Inom skogsindustri, där jag har jobbat, har man stora problem med den så kallade barkborren, speciellt granbarkborren som äter upp träden.


    Reference: http://www.sodra.com/sv/Press/Nyhetssidan/Om-Sodra-koncernen...
Radoslava Peterson
Native speaker of: Native in CzechCzech, Native in SlovakSlovak

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kent Andersson: Granbarkborre = [European] spruce bark beetle.
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search