Macrozoobenthic state

Swedish translation: tillståndet för den bentiska makrofaunan, tillståndet för makrozoobentos

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Macrozoobenthic state
Swedish translation:tillståndet för den bentiska makrofaunan, tillståndet för makrozoobentos
Entered by: Henrik Celander

18:09 Nov 18, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Science - Zoology
English term or phrase: Macrozoobenthic state
Mjukbottenfaunans tillstånd?
Henrik Celander
tillståndet för den bentiska makrofaunan, tillståndet för makrozoobentos
Explanation:
Beroende på målgrupp. Makrozoobentos används av folk inom facket men vanligt folk förstår det knappast. Man kan ju även tänka sig det ännu mer lätttillgängliga "tillståndet för den makroskopiska bottenfaunan".

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-11-19 22:54:21 GMT)
--------------------------------------------------

Det är för övrigt inte alls klart att det rör sig om tillståndet hos makrofaunan, men utan mer kontext går det inte att avgöra.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-11-19 22:58:53 GMT)
--------------------------------------------------

Makrozoobentos = samlingsbegrepp för de makroskopiska (vanligtvis > 1 mm) djur som lever i, på och vid bottnen i sjöar, hav och andra vattendrag.
Selected response from:

Kent Andersson
Grading comment
stort tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tillståndet för den bentiska makrofaunan, tillståndet för makrozoobentos
Kent Andersson
3Mjukbottenfaunasamhällets tillstånd, bottenlevande djursamhällenas sammansättning
Angela Meissner


  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
macrozoobenthic state
Mjukbottenfaunasamhällets tillstånd, bottenlevande djursamhällenas sammansättning


Explanation:
Jag har hittat förklaringen på en tysk sida, ifall du kan tyska har jag lämnat sidans adress. Jag hittade även en svensk sida som du kan se nedan. Sedan måste man väl formulera på ett i sammanhanget passande sätt...


    Reference: http://de.wikipedia.org/wiki/Makrozoobenthos
    Reference: http://www5.o.lst.se/projekt/miljoovervakning/index.html?kus...
Angela Meissner
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kent Andersson: INTE mjukbotten! Det kan lika gärna röra sig om hårdbotten. Alternativ två är dock helt ok.
1 day 4 hrs

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
macrozoobenthic state
tillståndet för den bentiska makrofaunan, tillståndet för makrozoobentos


Explanation:
Beroende på målgrupp. Makrozoobentos används av folk inom facket men vanligt folk förstår det knappast. Man kan ju även tänka sig det ännu mer lätttillgängliga "tillståndet för den makroskopiska bottenfaunan".

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-11-19 22:54:21 GMT)
--------------------------------------------------

Det är för övrigt inte alls klart att det rör sig om tillståndet hos makrofaunan, men utan mer kontext går det inte att avgöra.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-11-19 22:58:53 GMT)
--------------------------------------------------

Makrozoobentos = samlingsbegrepp för de makroskopiska (vanligtvis > 1 mm) djur som lever i, på och vid bottnen i sjöar, hav och andra vattendrag.

Kent Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 23
Grading comment
stort tack




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search