Olika djurnamn

Swedish translation: NRM

16:26 Mar 16, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Science - Zoology / Hur översätter man djurnamn som inte finns på svenska?
English term or phrase: Olika djurnamn
Hjälp, hur översätter man djurnamn som inte finns på svenska? :s Jag jobbar på ett Eng.-Sve. projekt, inriktning natur. Texten har flera djurarter som inte verkar ha svenska namn. Problemet är att den översatta textens målgrupp är barn. Så det är olämpligt att helt enkelt ersätta de eng. namnen med latinska namn. Ett exempel: Giant Coua (Coua gigas). På danska har fågeln tydligen översatts till "Stor Silkegøg", men det tycks inte finnas ett allmänt accepterat svenskt namn. Jag har ungfär 20 andra svåröversatta djurarter i samma text. Kan någon ge tips om hur/var jag ska leta? Mycket tacksam för svar.
N Andersson
United Kingdom
Swedish translation:NRM
Explanation:
Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm är vår främsta expertis på sådant. Med lite telefoncharm får du säkert hjälp.
Selected response from:

Joakim Braun
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4NRM
Joakim Braun
3försök med
Eva Gustavsson
3Jättecoua
Cecilia Londahl
Summary of reference entries provided
Använd Goggle
Lars Jelking

  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
olika djurnamn
Jättecoua


Explanation:
[PDF] Refnr Vetenskapligt namn Engelskt namn Föreslaget svenskt namn


www.scania.org/fular/SOFNamnlista.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2010-03-16 17:04:49 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske denna kan vara till hjälp.

Example sentence(s):
  • 2645 Coua gigas Giant Coua Jättecoua

    Reference: http://www.scania.org
    Reference: http://www.scania.org
Cecilia Londahl
Spain
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket för svaret. Jag såg den där listan, men på grund av att det är ett föreslaget namn och inte allmänt accepterat så har jag inte vågat använda det (ännu).


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
olika djurnamn
NRM


Explanation:
Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm är vår främsta expertis på sådant. Med lite telefoncharm får du säkert hjälp.

Joakim Braun
Sweden
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket för svaret.


14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
olika djurnamn
försök med


Explanation:
att kontakta Sverre Sjölander, som finns (ev. fanns) på Linköpings universitet. Han brukade visst undertexta naturprogram åt tv, som ingen annan klarade av.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket för svaret.





Reference comments


32 mins
Reference: Använd Goggle

Reference information:
Jag gogglar med de latinska namnet på växter och djur och kommer i de flesta fallen upp med ett acceptabelt svar. Det kan bli en hel del forskning på de olika sajterna, men det kan vara värt besväret.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Note to reference poster
Asker: Tack så mycket, jag har Googlat djuren men inte hittat några accepterade svenska namn på dom.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search